به گزارش اهر خبر به نقل از مهر، مراسم تجلیل از حسین محب‌ اهری با حضور تعدادی از چهره‌ های هنری و همچنین مدیران عرصه‌های فرهنگ و صنعت، شامگاه ۲۲ آبان‌ ماه در تالار هنر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم و بعد از پخش تصاویری از نقش‌ آفرینی‌ های مختلف حسین محب‌ اهری در آثار هنری، اصغر همت به عنوان مدیرعامل خانه تئاتر روی صحنه حضور پیدا کرد و گفت: از سال ۵۳ حسین محب‌ اهری را وقتی در کارگاه نمایش بود، می‌ شناسم، او اگر نقش کوچکی را هم ایفا می‌کرد آن را بزرگ می‌ نمود.

وی ادامه داد: حسین محب‌ اهری همیشه باعث شادی و شعف گروه بود حتی وقتی دلش پر بود و حتی وقتی بیماری مهلک به سراغ‌اش آمد.چیزی که حسین را نگه داشته، روحیه پاک او است.

در ادامه مراسم نیز مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان اینکه معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل حضور در جلسه‌ای با حضور وزیر ارشاد نتوانست در این مراسم حضور پیدا کند، اظهار کرد: استاد محب‌اهری همیشه پر انرژی است و هر جا که باشد انرژی مثبت را اشاعه می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه مراسم تکریم بزرگان فرهنگی و هنری نشانه بلوغ فرهنگی جامعه است،‌ افزود: به امید خدا در موزه تئاتر که به زودی راه‌اندازی می‌شود، بخشی را به بزرگان تئاتر اختصاص دهیم چون تکریم بزرگان، تکریم تئاتر است.

مدیرکل هنرهای نمایشی یادآور شد: وقتی با استاد محب‌اهری مواجه می‌شویم بیماری را یک شایعه می‌بینیم چون او با منش خود با این بیماری مبارزه می‌کند. خوشحالم که این انرژی را همیشه در او می‌بینیم. ایشان در جایگاه یک انسان شریف و فرهیخته، جایگاهی بسیار بالا و ارزشمند دارد. حذف حق‌السهم ۲۰ درصدی از گیشه گروه‌های نمایشی در تالار هنر به پیشنهاد ایشان بود.

در این بخش از مراسم قطعه‌ای موسیقایی به زبان آذری توسط حسین نجفی‌زاده اجرا شد و پس از آن زینب حبیبی تبار مدیرعامل شرکت بین‌المللی «پدیده تبار» که بانی این مراسم بود، به ایراد سخنانی پرداخت.

سپس بهروز فروتن روی صحنه حضور پیدا کرد و گفت: آقای محب‌اهری شما معلم کسانی هستید که برخی از آن‌ها را نمی‌شناسید چون به وسعت ایران شاگرد دارید. شما رفتار نیک، گفتار نیک و پندار نیک را با هنر آمیختید. شما آنقدر تلاش کردید که هنر و تئاتر خود را به صحنه صنعت که خشن است، آوردید و ما با لطافت پذیرای شما هستیم.

آتیلا پسیانی دیگر هنرمندی بود که در این مراسم روی صحنه تالار هنر حضور پیدا کرد تا از حسین محب‌اهری صحبت کند. صحبت‌ها و خاطرات پسیانی حال و هوای دیگری را در تالار هنر ایجاد کرد.

وی ضمن بیان خاطراتی که باعث خنده حاضران شد، تأکید کرد: حسین محب‌اهری فرزند نمایش است. روح‌اش، رفاقت‌اش،‌ آشپزی و خبرنگاری‌اش نمایش است، البته از نوع خوب‌اش. من ۴۲ سال است که با او رفاقت دارم. حسین محب‌اهری دوست بسیار خوبی است.

پسیانی در ادامه سخنان خود با اشاره به صحبت مدیرکل هنرهای نمایشی مبنی بر حذف حق‌السهم ۲۰ درصدی از فروش گیشه آثار تالار هنر، اظهار کرد: این کار را ما برای اولین بار در تماشاخانه ایرانشهر انجام دادیم. باید این ۲۰ درصد در مجموعه تئاتر شهر هم حذف شود چون این پول متعلق به حسین محب‌ اهری و ما تئاتری‌ ها است. این پولی است که مرکز هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی به شکل بی‌مورد از تئاتری‌ها کسر می‌کند. امیدوارم با حضور آقایان مرادخانی و شفیعی تا آخر سال این موضوع در تئاتر شهر هم حل شود.

بعد از سخنان پسیانی و در میان تشویق حاضران، حسین محب‌اهری روی صحنه حضور پیدا کرد. در این بخش از مراسم همسر محب‌اهری با لحنی طنز خطاب به حاضران در تالار هنر گفت: حسین محب‌اهری فقط در تلویزیون، سینما و تئاتر می‌تواند بازی کند ولی در زندگی شخصی نمی‌تواند بازی کند.

سپس محب‌ اهری با شوخ‌ طبعی لحظات طنزی را برای حاضران در تالار هنر ایجاد کرد و به ذکر خاطرات متعددی از خود و آتیلا پسیانی پرداخت.

وی در پایان گفت: امروز برای انجام برخی امور پزشکی رفته بودم که به من گفتند برای هفته آینده باید برای عمل پیوند آماده شوم. در مواردی که گفته شد، مراجعه به پزشک قانونی هم بود. من گفتم که نیازی به پزشک قانونی نیست چون قصد رفتن ندارم و می‌خواهم بعد از عمل پیوند مجددا به کار تئاتر بپردازم.

در بخشی از این مراسم تابلوی آبرنگی از چهره حسین محب‌اهری اثر مظلوم‌پور توسط بهروز فروتن، لوح شورای بررسی ادبیات نمایشی کودک و نوجوان توسط هما جدیکار و همچنین هدیه‌ای از سوی معاونت هنری وزارت ارشاد به محب‌اهری اهدا شد.

همچنین از سایت شخصی حسین محب‌ اهری رونمایی شد.

در پایان این مراسم نیز که هنرمندانی چون بهزاد فراهانی، مریم کاظمی، محمودرضا رحیمی، اصغر دشتی، محسن حسینی، داریوش مؤدبیان، خسرو احمدی، فرهاد فزونی و امیر معبد حضور داشتند، حاضران روی صحنه تالار هنر با حسین محب‌اهری عکس یادگاری گرفتند.