به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، دکتر محمد محمدپور در نشست با اعضای دبیرخانه دومین همایش نظیره سرایان حیدربابایه سلام گفت: فعالیت‌ های فرهنگی نباید محدود و محصور در بین نخبگان باشد، بلکه باید در عرصه های عمومی نیز گسترش یابد.

وی افزود: باید استعدادهای مختلف ادبی و هنری را حتی در مناطق دور افتاده و روستاها شناسایی کنیم و بستری فراهم شود که این استعدادها بروز یابند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به این‌ که برای فعالیت در ادبیات آذربایجان بستر مناسبی وجود دارد، اظهار کرد: ملزم هستیم در حوزه ادبیات فولکلوریک و شفاهی ورود کنیم و نگذاریم این‌ داشت ه‌ها که بنا به اقتضا و ضرورت‌ های تاریخی به وجود آمده‌ اند و ذخایر فرهنگی ما هستند، از بین بروند.

وی تصریح کرد:‌ برجسته و مطرح‌ شدن ادبیات شفاهی و تبیین اهمیت آن در قالب همایش و جشنواره و برنامه‌ های متعدد ضرورتی است که باید به آن عمل کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با بیان این‌ که به ضرورت‌ ها از منظر نیاز فرهنگی نگاه می‌ کنیم، گفت: حجم عظیمی از کارها در سطح استان وجود دارد که با منابع محدود دولتی نمی‌ توان انجام داد، بلکه باید مکانیزم و بستر و روشی تعریف و پایه‌ ریزی شود که اگر نیازی احساس شد، برای استمرار آن و برای راه افتادن یک حرکت و جریان فرهنگی، خط و ربط های پایدار و پرقوتی ایجاد شود.

محمدپور تصریح کرد:‌ پیوند دادن نیازها و ضرورت‌ هایی که به‌ حق هم باید انجام بگیرند، به منابع ناپایدار، روش و روال نادرستی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی همچنین افزود:‌ احساس نیاز جامعه برای مسائل و ضرورت‌ های فرهنگی باید تقویت شود و همگانی گردد که به عبارتی مسائل فرهنگ و هنر باید به نیاز همگانی در جامعه تبدیل شود و همه مشارکت کنند.

وی برگزاری همایش نظیره سرایان حیدربابایه سلام در اهر را حرکتی ارزشمند عنوان کرد و گفت: ‌ارزش و اعتبار این کار در آن است که یک جمع فرهنگی برای برگزاری آن احساس نیاز کرده‌ اند و اساساً باید خاستگاه برنامه‌ های فرهنگی خود جمع فرهنگی و خود مردم باشد.

محمدپور در پایان گفت:‌ از برگزاری این همایش در اهر حمایت می‌ کنیم و لازم است برای برگزاری آن در دوره‌ های بعد سیاست‌ گذاری و برنامه‌ ریزی‌ های لازم انجام بگیرد.

گفتنی است دومین همایش نظیره سرایان حیدربابایه سلام، ساعت ۱۰ روز پنج شنبه، ۹ آذرماه ۱۳۹۶ در سالن میرزا محمد جعفر قراجه داغی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اهر برگزار می شود.