به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، غلامرضا شریفی در نشست با اصناف و کسبه شهرستان اهر با اشاره به اینکه بانک اطلاعاتی نظام مالیاتی کشور، آن‌ چنان‌ که انتظار می‌ رود منسجم نیست، خاطرنشان کرد باید سیستم مکانیزه تعیین مالیات اجرایی شود تا دیگر شاهد نارضایتی بین مؤدیان مالیاتی نباشیم.

وی افزود: اگر دستگاه اجرایی همچون سازمان امور مالیاتی بخواهد در منطقه‌ ای مالیات اخذ کند، بایستی بر استناد به قانون بوده باشد و اگر در منطقه‌ ای قانون صلاح بداند که کسب‌ و کار وجود دارد و شامل مالیات می‌ شود ولی اخذ نشود، تخلف بوده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان بابیان اینکه برخی از کشورها که اقتصادشان در حد جمهوری اسلامی هم نیست، با اخذ مالیات اداره می شوند، گفت: مالیات در کشور ما هنوز به جایگاهی که دارد دست نیافته و اکنون می‌ توان گفت که نزدیک به ۴۰ درصد هزینه‌ های جاری کشور از طریق مالیات تأمین می‌ شود، در حالی که ۹۵ درصد هزینه‌ های جاری در برخی کشورها از محل مالیات تأمین می‌شود ولی نارضایتی که ایران وجود دارد در آن کشورها وجود ندارد.

شریفی ادامه داد: خدماتی که در کشور ما ارائه می‌ شود متناسب با میزان مالیات نیست ولی مردم بدون هیچ دغدغه زمانی راضی به پرداخت مالیات تعیین‌ شده می‌ کنند که متناسب آن خدمات دریافت کنند.

وی عدم تناسب مالیات با درآمد را علت اصلی نارضایتی اصناف و کسبه شهرستان اهر عنوان کرد و بیان داشت: اصناف و کسبه شهرستان اهر خوشبختانه نگفته‌ اند که مالیات نمی‌دهیم یا میزان مالیات باید کمتر از میزانی باشد که قانون تعیین کرده، بلکه معتقد هستند از کسانی که درآمد بیشتری دارند مالیات قانونی و از کسانی که درآمد کمتری دارند مالیات کمی اخذ شود.

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان شرقی تصریح کرد: طبیعی است وقتی عوامل انسانی میزان مالیات تعیین می‌ کنند، ضریب خطا نیز وجود داشته باشد که قانون به حدی دست مؤدیان مالیاتی را باز گذاشته تا بر حسب درآمد میزان مالیات خود را مشخص کنند ولی متأسفانه تکالیفی که قانون برای مؤدیان مشخص کرده اجرایی نمی‌ شود.

شریفی با تأکید بر اینکه اگر همه به تکالیف قانونی خود به‌ درستی عمل کنند، هیچ نارضایتی از جانب پرداخت مالیات در هیچ نقطه‌ ای از آذربایجان شرقی به وجود نمی‌ آید، گفت: چنانچه مؤدیان خود میزان مالیات را مشخص نکنند، طبیعی است که مأمور اداره امور مالیاتی، مالیات همان فرد را می‌ نویسد و شاید در تعیین آن خطاهایی هم وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۷ مأمورین مالیاتی، مالیات مؤدیان را به‌ صورت برآورد میدانی ثبت نمی‌ کنند، بیان کرد: سیستمی برای وارد کردن اسناد مؤدیان مالیاتی راه‌ اندازی شده تا میزان مالیات مؤدیان بر اساس همان اسناد تعیین شود.

شریفی در پایان با بیان اینکه در طول سال گذشته ۳۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل مالیات ارزش بر افزوده به دهیاری‌ ها و شهرداری‌ های آذربایجان شرقی عوارض پرداخت کرده‌ ایم، خاطرنشان کرد: در طول شش‌ ماهه نخست سال جاری از محل مالیات بر ارزش برافزوده‌ ای که مؤدیان پرداخت کرده‌ اند، نزدیک به یک میلیارد تومان برای دهیاری‌ ها و شهرداری اهر عوارضو ارزش‌ افزوده پرداخت کرده‌ ایم.