به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، سید عباس صالحی در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی ضمن تقدیر از توجه ویژه امام جمعه تبریز نسبت به اهالی فرهنگ و هنر، با بیان این  که فرهنگ اساس توسعه کشور است، گفت: آذربایجان و تبریز همواره طلایه دار دین، فرهنگ و هنر ایران زمین بوده است که هم در حوزه دینی و هم حوزه فرهنگی و هنری ترکیب سه گانه ای را در طول این چند سده در این استان مشاهده می کنیم.

وی ادامه داد: اینکه چگونه دین، ملیت، مذهب و قومیت با یکدیگر ترکیبی با تعلقات عمیق دینی به وجود آورده، قابل توجه است و در حقیقت لایه های فرهنگی آذربایجان در طول تاریخ نشان داده که مردمان این خطه، دین‌مدار، هنردوست، هنرمند و فرهنگی بوده و هستند.

صالحی ادامه داد: در آذربایجان همواره این ترکیب نه تنها تعارضی با یکدیگر نداشته، بلکه مکمل یکدیگر شده اند که آن نیز نشأت گرفته از اندیشه بزرگان و علمای دینی آذربایجان و هدایت آنان بوده است، چرا که علمای دینی این دیار در حوزه های مختلف همواره طلایه دار بوده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حوزه های مختلفی را تحت مسئولیت خود دارد، گفت: در حوزه‌ دینی بیش از ٢٠ هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در سراسر کشور فعال است که از این تعداد بیش از هزار کانون در استان آذربایجان شرقی فعالیت دارند و این امر نشان از دین محوری و ارزشمداری مردمان این خطه دارد.

وی با بیان این که تلاش داریم نگاه هم افزایانه و سازمانی در عرصه فعالیت های دینی و قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشیم، گفت:  در این راستا مؤسسات مردمی قرآنی با انسجام و هماهنگی حداکثری نسبت به گذشته فعال شده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که امسال در بودجه توجه ویژه ای به رفع موازی کاری های فرهنگی شده است، گفت: کانون های مساجد، معاونت قرآن و عترت، اوقاف و امور خیریه و سازمان حج و زیارت با هماهنگی حداکثری در کنار یکدیگر فعال هستند، ضمن این‌که دیگر حوزه های وزارتخانه نیز مبنای فعالیت خود را بر مسائل دینی و قوانین جاری کشور قرار داده اند.

سید عباس صالحی در پایان با بیان این که همه ابعاد زندگی بشر با فرهنگ گره خورده است، تصریح کرد: فرهنگ همه اجزای اجتماعی را در بر می گیرد، با این وصف نباید مسأله پیوست فرهنگی در مرحله اجرا با مشکل همراه باشد و انتظار داریم فرصت های حوزه فرهنگ دقیق تر و جامع تر مورد توجه قرار گیرد.