به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، دکتر سید عباس صالحی در نشست صمیمی با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه منطقه ارسباران ضمن بیان اینکه شهره عام و خاص مردم منطقه ارسباران یا همان قره داغ، غیرت و شجاعت آنان است، گفت: این خطه از دیار آذربایجان همواره در طول تاریخ نام آوران بسیاری داشته است و همچنان این نام آوری ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: ستارخان یکی از نمادهای غیرت ایرانی در منطقه ارسباران است که نسل های بسیاری از او درس وطن خواهی و بیگانه ستیزی را آموخته اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: حکیم و عارف ابوالقاسم نباتی یکی از نوادر ادبی ایران زمین بوده و شیخ شهاب الدین اهری عارف نیز بنام این دیار است که هر یک در جایگاه خود حق بزرگی بر تاریخ آذربایجان و ایران داشته اند.

دکتر صالحی همچنین با بیان اینکه بخشی از آیین ها و سنت های بومی اقوام در حال از بین رفتن است، گفت: حفظ آیین ها و سنت های اقوام ایرانی بخش مهمی از بقای هویتی جوامع ماست.

وی تأکید کرد: اقتصاد فرهنگ و هنر و گردش مالی این عرصه در جهان امروز و کشورهای مختلف کمتر از اقتصاد فعال در حوزه صنعت نیست و معیشت فعالان این عرصه باید از محل هنر و فرهنگ باشد.

متولی اصلی فرهنگ خود مردم باشند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بایستی به سمت فرهنگ مردمی حرکت کنیم و متولی اصلی فرهنگ خود مردم باشند، گفت: زمانی که دولت ها در این عرصه هزینه می کنند، نظر خود را تحمیل می کنند که این مطلوب فرهنگ یک جامعه نخواهد بود.

دکتر سید عباس صالحی دولتی اندیشیدن و دولتی عمل کردن در حوزه فرهنگ و هنر را مغایر با نتیجه بخش بودن این عرصه دانست و گفت: نباید به عرصه فرهنگ و هنر به صورت سودجویانه نگاه کرد.

وی با بیان اینکه اعتبارات فرهنگی استان ها بسیار اندک بوده اما همان مقدار نیز به سمت شهرستان ها روانه خواهد شد، گفت: با توجه به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ٢٠١٨ میلادی، اجرای بسیاری از رویدادهای ملی و بین المللی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تبریز و استان آذربایجان شرقی منتقل خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در ادامه برای رفع مشکلات مالی مربوط به برگزاری جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران قول مساعد داد و افزود: به طور حتم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این قبیل جشنواره ها حمایت می کند و مشکل مالی یازدهمین جشنواره و بدهی های مربوط به آن به زودی حل و فصل می شود.

دکتر صالحی اظهار کرد: در این راستا ۵۰۰ میلیون ریال از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ۵۰۰ میلیون ریال نیز از طریق استانداری آذربایجان شرقی مساعدت خواهد شد تا مشکل این جشنواره حل شود و برای سال های آتی نیز تلاش خود را برای برگزاری هرچه باشکوهتر آن به کار خواهیم گرفت.

وی با اشاره به ارشمند بودن موسیقی عاشیقی در منطقه و کشور نیز گفت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تقویت و ماندگاری موسیقی عاشیقی ارسباران هر کاری که موثر باشد، انجام خواهیم داد.

دکتر سید عباس صالحی در پایان با توجه به درخواست مهندس عبدالهی، نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی و اصحاب فرهنگ و هنر منطقه، قول مساعد داد برای ادامه درمان حسین محب اهری کمک مالی صورت بپذیرد و روند درمان وی نیز پیگیری شود.