دکتر محمد محمدپور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران ضمن اعلام این خبر، گفت: این تفاهم نامه همکاری در قالب ۸ ماده بین سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجید خدابخش استاندار آذربابجان شرقی امضا شد.

وی اظهار کرد: موضوع و محورهای همکاری این تفاهم نامه شامل تکمیل و تجهیز طرح های نیمه تمام تملک دارایی های سرمایه ای فرهنگی و هنری آذربایجان شرقی و توسعه فعالیت های دینی، فرهنگی و هنری در حوزه های مختلف با لحاظ تبریز ۲۰۱۸ است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، توسعه آموزش و تقویت زیرساخت های فرهنگی و هنری استان و توجه به فرهنگ و هنر اقوام استان و بهره گیری از ظرفیت های آن ها در راستای وحدت و انسجام فرهنگ ملی را از دیگر محورهای همکاری در این تفاهم نامه اعلام کرد.

محمدپور ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این تفاهم نامه متعهد به تکمیل و تجهیز تالار مرکزی تبریز با اعتبار ۲۸۰ میلیارد ریال، تکمیل و تجهیز موزه هنرهای معاصر تبریز با ۱۵۰ میلیارد ریال و تامین ۵۰ درصد اعتبار مورد نیاز نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز، روز ملی شعر و ادب و جایزه ادبی استاد شهریار شده است.

وی کمک سالانه ۴ میلیارد ریال برای تجهیز مجتمع های فرهنگی و هنری در حال ساخت در شهرستان های اسکو، آذرشهر، کلیبر، هوراند و خداآفرین و مجموعه فرهنگی تاریخی مقبره الشعرای تبریز را از دیگر تعهدات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی اظهار کرد: از دیگر تعهدات وزارت ارشاد در این تفاهم نامه مدیریت و اجرای طرح های تحقیقاتی و انتشاراتی بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان به مبلغ ۱۵ میلیارد ریال و انتقال برخی از رویدادهای ملی و بین المللی مرتبط با وزارت از مرکز به استان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی است.

محمدپور با بیان اینکه در این تفاهم نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متعهد شده تا سالانه حداقل ۱۰ میلیارد ریال به فعالیت های فرهنگی، هنری و دینی و انجمن های فرهنگی و هنری کمک کند، ادامه داد: برگزاری ۲۵ امین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوان در شهریور ۹۷ در تبریز و اختتامیه جشنواره پروین اعتصامی از بندهای این تفاهم نامه است.

وی گفت: تولید نمایش های میدانی با بهره گیری از آئین ها، بازی های نمایشی، رسوم، متل ها و مناسک اقوام ایرانی با محور تبریز ۲۰۱۸ و اجرای نمایش موسیقیایی اقوام ایرانی در استان از دیگر بندهای این تفاهم نامه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، کمک به تبدیل سالن های مجتمع های فرهنگی و هنری به سالن سینما در شهرستان عجب شیر و ملکان و شهرستان های مستعد در طول دوره اجرای تفاهم نامه، برگزاری همزمان جشنواره فیلم فجر در استان و ایجاد دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در منطقه آزاد ارس از دیگر بندهای مورد تعهد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

محمدپور افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این تفاهم نامه به برگزاری هفته های فرهنگی و هنری تبریز و جشنواره استانی و یا فرامرزی مطبوعاتی با کشورهای همسایه با هدف تقویت ابعاد گردشگری تبریز و جشنواره آواها و نغمه ها به صورت بین المللی در هفته قرآن و عترت استان در سال ۹۷ و تجهیز کانون های فرهنگی و هنری مساجد و کتابخانه های مربوطه متعهد شد.

وی حمایت از رسانه های محلی و منطقه ای با رویکرد اطلاع رسانی موضوع تبریز ۲۰۱۸، انتشار ویژه نامه های موثر در حوزه گردشگری تبریز و ارائه تسهیلات کم بهره به بنگاه های مطبوعاتی را از دیگر تعهدات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این تفاهم نامه اعلام کرد.

محمدپور در پایان گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این تفاهم نامه به مشارکت در تکمیل مرحله دوم طرح راه اندازی و تجهیز استودیوی ضبط آثار صوتی و تصویری قرآنی تبریز به مبلغ ۲ میلیارد ریال، حمایت از فعالیت های قرانی در سال ۹۷ به مبلغ ۶ میلیارد ریال و افزایش سهم حمایت از فعالیت های قرآنی وزارت مذکور نسبت به سال ۹۶ به میزان ۶۰ درصد متعهد شد.