به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، تقی کرمی با بیان اینکه هر کس قصد سرمایه گذاری و کارآفرینی در روستاها را دارد می تواند از این تسهیلات حمایتی دولت استفاده کند، گفت: اولویت با روستائیان است.

وی با بیان اینکه متقاضیان تسهیلات اشتغال روستایی باید طرح توجیهی ارائه دهند، گفت: متقاضیان برای معرفی طرح‌های خود در سامانه کارا ثبت نام کرده و وارد پروسه دریافت تسهیلات می شوند.

مدیرکل امور شهری و روستایی استانداری اظهارکرد: دستگاه اجرایی مکلف است در مدت یک هفته طرح معرفی شده را بررسی و نتیجه را به دبیرخانه کمیته فنی استان اعلام کند.

کرمی با اشاره به اینکه تصمیم گیری در مورد پرداخت تسهیلات تا سقف ۲۰ میلیارد ریال با کمتیه فنی استان متشکل از مدیران دستگاهای اجرایی همچون جهاد کشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، گفت: در مورد تسهیلات بالاتر تا سقف ۱۵۰ میلیارد ریال کمیته فنی کشور تصمیم گیری می کند.

وی خاطرنشان کرد: این تسهیلات در روستاها با کارمزد ۶ درصد، در نقاط مرزی با کارمزد ۴ درصد و برای واحدهای موجود در روستاها و شهرهای کمتر از ۱۰ هزار نفر جمعیت به عنوان سرمایه در گردش با کارمزد ۱۰ درصد پرداخت می شود.

مدیرکل امور شهری و روستایی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به اختصاص ۱٫۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی که معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال روستایی است، گفت: با استفاده از این تسهیلات ایجاد ۳۰۰ هزار فرصت شغلی جدید پیش بینی شده که با توجه به سهم ۳٫۶ درصدی استان آذربایجان شرقی از این تسهیلات، ایجاد ۱۲ هزار شغل در استان برآورد می شود.

تقی کرمی گفت: سامانه کارا از امروز (دوشنبه، ۱۸ دی ماه ۱۳۹۶) فعال است و متقاضیان دریافت تسهیلات اشتغال روستایی می توانند به نشانی KARA.MCLS.GOV.IR مراجعه و مراحل ثبت نام خود را برای بهره مندی از این تسهیلات دنبال کنند.

بر اساس نتایج سرشماری جمعیت سال ۱۳۹۵ از سه میلیون و ۹۰۹ هزار و ۶۵۲ نفر جمعیت استان آذربایجان شرقی ۲۸ درصد معادل یک میلیون و ۱۰۰ هزار و ۲۲۰ نفر در روستاها زندگی می کنند.

همچنین نرخ بیکاری در روستاهای استان کمتر از ۹ درصد و پایین تر از میانگین نرخ بیکاری در شهرهاست اما بسیاری از مشاغل روستایی نیاز معیشتی ساکنان روستاها را تامین نمی کند و همین موضوع یکی از علل مهاجرت جوانان از روستاهاست.