به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، دکتر بهرام صمدی راد روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه پدیده تصادفات ساختگی طی ماه های اخیر روند صعودی چشم گیری به دلیل افزایش میزان دیه ناشی از تصادفات رانندگی داشته است، گفت: در این زمینه پزشکی قانونی آذربایجان شرقی باندهایی را به دلیل اقدام برای پرونده سازی برای اخذ خسارات مالی، شناسائی و به مراجع قضائی استان معرفی کرده است.

وی اظهار کرد: متاسفانه عده ای سودجو و فرصت طلب با بهره برداری از کسانی که نیازهای مالی دارند، در این پدیده شوم تصادفات ساختگی گرفتار شده و مورد طعمه آنها قرار می گیرند که جا دارد اصحاب رسانه در این رابطه آگاه سازی کرده و با اطلاع رسانی درست از گسترش این ناهنجاری ها در سطح جامعه جلوگیری کنند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان ادامه داد: افراد سودجو و متخلف با اجیر کردن کسانی که در حوادث مختلف دچار آسیب های بدنی شده اند، برای اخذ خسارات مالی اقدام می کنند که البته بخش معاینات اداره کل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی با دقت و وسواس خاصی مراتب را دنبال کرده و در صورت برخورد با چنین افرادی، آنها را با تشکیل پرونده به مراجع قضائی معرفی می کنند.

دکتر صمدی راد با بیان اینکه در چنین مواردی علاوه بر اینکه متخلفان سودجو و فرد آسیب دیده به هیچ عنوان به مقاصد مالی خود دست نمی یابند، هشدار داد: در صورت تشکیل پرونده و معرفی به مراجع ذی صلاح، عواقب سخت تری در انتظار آنها خواهد بود.

وی در ادامه ضمن ارایه آماری از عملکرد این مجموعه طی ۹ ماهه سالجاری، با اشاره به فرا رسیدن فصل سرما و آمار های مربوط به فوتی های ناشی از گازگرفتگی، از شهروندان و رسانه های عمومی خواست تا به هشدارهای ایمنی مراجع مربوطه برای کاهش تلفات مربوط به گازگرفتگی توجه کافی و کامل داشته باشند.

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی با بیان اینکه آمار فوتی گازگرفتگی در استان نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد کاهش داشته است، گفت: از ابتدای امسال تاکنون تعداد ۲۱ مورد فوتی به دلیل گازگرفتگی در آذربایجان شرقی ثبت شده است که از این تعداد هشت نفر را بانوان و بقیه را آقایان شامل می شود.

دکتر بهرام صمدی راد  اظهار کرد: هرچند طبق آمار با کاهش فوتی ها در این حوزه مواجه هستیم، اما باید توجه داشت تاکنون سرمای شدید و بارش های زمستانی را در آذربایجان شرقی شاهد نبوده ایم.

وی تعداد فوت شدگان ناشی از گازگرفتگی در استان طی سال گذشته را نیز ۵۸ نفر اعلام کرد که از این نظر آذربایجان شرقی رتبه سوم پس از استان های تهران و خراسان رضوی را دارد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همچنین اضافه کرد: طی سال های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ به ترتیب تعداد ۸۴، ۴۳، ۵۴، ۴۵ و ۳۷ نفر در آذربایجان شرقی به دلیل خفگی ناشی از گازگرفتگی جان خود را از دست داده اند.

دکتر صمدی راد، منزل، حمام، چادر، پارکینگ و کیوسک ها را جزو محل هایی اعلام کرد که بیشترین تعداد فوت شدگان ناشی از گازگرفتگی در سطح استان دارند و در این حوزه شهرهای تبریز، مراغه، میانه، بستان آباد و مرند بیشترین فراوانی آمارهای کشته شدگان را به خود اختصاص داده اند.

وی، حوادث ناشی از کار را یکی از زمینه های حادثه ساز در آذربایجان شرقی برشمرد و با بیان اینکه پارسال تعداد یکهزار و ۲۶۲ نفر در استان دچار مصدومیت شدند، گفت: آذربایجان شرقی در این حوزه رتبه ششم کشوری را دارد که می توان با نظارت های بهتر و بیشتر از سوی نهادهای مربوطه نسبت به کاهش آمارها اقدام کرد.

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون تعداد یکهزار و ۵۶ نفر از حادثه دیدگان محیط های کار در پزشکی قانونی استان معاینه شده اند که از این تعداد ۳۱ نفر زن بودند.

دکتر بهرام صمدی راد فوت شدگان ناشی از حوادث در محیط کار آذربایجان شرقی طی سال گذشته را ۷۲ نفر اعلام کرد که نسبت به سال ۹۴ افزایش ۴۰ درصدی را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون نیز تعداد ۵۴ نفر در حواث محیط کار جان خود را از دست داده اند که نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش هفت درصدی دارد.

به گفته مدیرکل پزشکی قانونی استان، ۴۸ درصد فوت شدگان محیط کار به دلیل سقوط از بلندی، ۲۴ درصد به دلیل برخورد جسم سخت و ۱۳ درصد نیز به علت کمبود اکسیژن جان خود را از دست داده و عواملی همچون برق گرفتگی، سوختگی و وسایل نقلیه نیز جزو عوامل موثر در این رابطه بوده است.

صمدی راد بیشترین فراوانی میانگین سنی فوتی ها در محیط های کاری را بین ۳۰ تا ۴۰ سال با ۳۷ درصد، بالای ۵۰ سال با ۳۰ درصد و ۲۵ تا ۲۹ سال هفت درصد اعلام کرد.

وی در پایان با بیان اینکه ۴۶ درصد از فوت شدگان محیط های کاری در آذربایجان شرقی را کارگران ساختمانی تشکیل می دهند، این موضوع را هشدار دهنده خواند و بر نظارت دقیق تر و مناسب تر دستگاه های مربوطه برای ایمن سازی محیط های کاری تاکید کرد.