به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، زاهد محمودی در گفتگوی زنده با رادیو ایران با اشاره به اینکه هنر ورنی بافی، تبلور اعتقادات، آداب و رسوم، باورها، فرهنگ بومی مردم منطقه ارسباران است، گفت: ورنی به دست هنرمندان و عشایر منطقه ارسباران تولید می شود که به نوعی می توان گفت هنر دستی عشایر است.

وی ضمن اعلام اینکه حدود ۴۰ درصد عشایر استان آذربایجان شرقی در شهرستان اهر تولید می شود، افزود: ۸۵ درصد عشایر استان به باف ورنی مشغول هستند که بیشتر کاربردهایی مانند زیرانداز، تابلوهای دیواری، کیف، کفش و غیره دارد.

فرماندار اهر با بیان این که در سال های اخیر بافت ورنی به لحاظ اشتغال زایی که دارد علاوه بر مناطق عشایری و روستایی، در شهر اهر نیز رواج یافته است، گفت: اصولاً ورنی بافی نیازی به کارگاه ندارد و می توان در خانه با استفاده از دار قالی به ورنی بافی پرداخت که عملاً جزو مشاغل خانگی محسوب می شود.

محمودی زمینه اشتغال زایی صنایع دستی در منطقه ارسباران و به ویژه شهرستان اهر مثبت ارزیابی کرد و افزود: قدمت ورنی بافی در این منطقه به دو قرن پیش باز می گردد و ورنی بافان بدون استفاده از نقشه و طرح ورنی می بافند که اصولاً طرح های ورنی برگرفته از تخیلات ذهنی بافنده است.

وی با تأکید بر این که استاندارد سازی و شناسنامه دار کردن ورنی از رویکردهای دولت در مدیریت شهرستان اهر است، اضافه کرد: اگر بخواهیم زمینه صادرات ورنی را به آن سوی مرزها فراهم کنیم، ابتدا باید استاندارد سازی کرده و سپس به شناسنامه دار کردن این هنر اقدام کنیم.

فرماندار شهرستان اهر در ادامه بیان داشت: دستگاه های ذی ربطی همچون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و فنی و حرفه ای ضمن این که باید به شناسنامه دار کردن ورنی توجه داشته باشند، استاندارد سازی آن نیز نباید مورد غفلت قرار گیرد.

محمودی در پایان با اشاره به اینکه ورنی به کشورهای حاشیه خلیج فارس، جمهوری آذربایجان و حتی کشورهای اروپایی صادر می شود، گفت: با توجه به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸، این ظرفیت مناسبی برای معرفی هنر ورنی بافی به گردشگران جهانی است که انتظار می رود در این راستا سازمان میراث فرهنگی برای برگزاری جشنواره های ملی و بین المللی برنامه ریزی کنند.