به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، مهندس محمد اسدی در جلسه شورای اداری شهرستان اهر با اشاره به اینکه شهرستان اهر منطقه زرخیزی است و در گذشته نیز جاهایی از آن شالی کاری نیز وجود داشت، اظهار کرد: متأسفانه در سال های اخیر و به خصوص امسال با کمبود آب به ویژه در بخش کشاورزی روبرو شده ایم و این روند نزولی همچنان ادامه خواهد داشت که به همین دلیل از کشت برخی محصولات از جمله لوبیا و یونجه و توسعه باغات در شهرستان اهر جلوگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه کارشناسان پهنه اداره جهاد کشاورزی شهرستان اهر در تمامی روستاهای شهرستان به کشاورزان الگوی کشت ارائه داده اند، گفت: اداره جهاد کشاورزی اهر در روستاهای شهرستان کشت را به سمت محصولاتی گرایش می دهند که مصرف آب آن ها بسیار پائین است ولی حقیقت این است که نمی توان پس از سال های متمادی که باغات سیب کشت شده اند، آن ها را حذف و جایگزین محصول دیگری کرد.

مدیر جهاد کشاورزی اهر با ذکر اینکه همه ما به غذا و به ویژه آب نیاز ضروری داریم، عنوان کرد: سیب قره قرمز که خداوند در منطقه ما قرار داده، به تمامی شرایط به خصوص سرمازدگی بهاری نیز سازگار است ولی باید تمامی شرایط رعایت شود تا بتوانیم آن را به قیمت مناسب به فروش برسانیم.

اسدی با اشاره به اینکه امسال علیرغم رکود در فروش محصول سیب، برخی از باغداران محصول خود را بین ۲۸۰۰ تومان تا ۵۵۰۰ تومان نیز فروخته اند، گفت: متأسفانه برخی از افراد که شغل اصلی آنان باغداری نیست، اقدام به خرید قطعاتی باغ سیب کرده اند که به دلیل عدم رعایت اصول باغداری منجر به تولید سیب بی کیفیت و در نهایت سیب خیابانی می شود که هم برای مردم و هم مسئولان ضررهای مالی به بار می آورد.

وی بابیان اینکه کارشناسان پهنه اداره جهاد کشاورزی شهرستان اهر تمامی روستاهای شهرستان را زیر نظر دارند، اضافه کرد: اطلاعات تمامی کشاورزان توسط کارشناسان پهنه در یک سامانه آنلاین ثبت می‌شود و ضمن ایجاد امکان نظارت برای تمامی مسئولان، تمامی برنامه ریزی ها نیز بر اساس این اطلاعات انجام می شود که از این نظر کار این عزیزان بسیار حائز اهمیت است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر استفاده از برخی روش ها را برای مقابله با بحران کم آبی را ضروری دانست و گفت: برخی مواد مانند کود ورمی کمپوست می توانند با مصرف کمترین آب تا میزان ۵۰ درصد در مصرف این ماده حیاتی صرفه جویی ایجاد کنند.

اسدی افزود: با توجه به وجود دام در تمامی روستاها، کود ورمی کمپوست می تواند تولید شود و جالب تر این‌که استفاده از ورمی کمپوست در زمین های زراعی در مقابله با خشک سالی نقش بسزایی می تواند داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه طرح خاک ورزی حفاظتی توسط کارشناسان پهنه جهاد کشاورزی در روستاهای شهرستان اهر اجرا می‌شود، ابراز داشت: کارشناسان پهنه جهاد کشاورزی امسال طرح خاک‌ رزی حفاظتی را در ۳۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان اهر اجرایی کرده اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر در پایان ضمن اعلام اینکه اگر بخواهیم طرح کشاورزی مستقیم اجرایی شود باید روستاییان مکانیزاسیون کشاورزی خریداری کنند، یادآور شد: متأسفانه روستائیان اهری به دلیل اینکه درآمد آن چنانی ندارند تا اقساط وام زلزله سال ۹۱ را پرداخت کنند، نمی توانند برای خرید مکانیزاسیون کشاورزی تسهیلات دریافت کنند و با مشکلات متعددی روبرو هستند.