مدیر مخابرات منطقه آذربایجان شرقی:

توسعه ارتباطات مناطق روستایی جزء اولویت دولت و وزارت است

مدیر مخابرات منطقه آذربایجان شرقی گفت: توسعه ارتباطات مناطق روستایی جزء اولویت های دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

توسعه ارتباطات مناطق روستایی جزء اولویت دولت و وزارت است

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، مهندس یوسف شکوری در دیدار با فرماندار اهر که در راستای بررسی مسائل و مشکلات حوزه مخابراتی شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه توسعه ارتباطات مناطق روستایی جزء اولویت های دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دارد، ۳ درصد درآمد کل مخابرات ایران از تلفن همراه به صورت ویژه به بخش ارتباطات روستایی اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به اینکه مخابرات سالانه حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برای توسعه حوزه ارتباطات روستاهای کشور تخصیص می دهد، افزود: اصولاً این میزان درآمد به خزانه واریز می شود و وزیر ارتباطات نیز قول مساعد داده اند تا این اعتبار برای هزینه کرد در حوزه ارتباطات روستایی واگذار شود.

مدیر مخابرات منطقه آذربایجان شرقی اظهار امیدواری کرد: در سال ۱۳۹۷ بخشی از روستاهایی که تحت پوشش مخابرات نیستند را با تخصیص اعتبارات لازم و طبق اولویت بندی که با شاخص ها انجام می گیرد، تحت پوشش مخابرات قرار خواهیم داد.

شکوری از تجهیز روستاهای آذربایجان شرقی به فیبر نوری خبر داد و گفت: تجهیز روستاها به فیبر نوری کار آسانی نخواهد بود ولی اگر به فیبر نوری مجهز شوند، در پوشش تلفن و اینترنت پرسرعت مشکلی نخواهیم داشت.

وی یکی از اقدامات موازی اپراتورهای همراه اول و ایرانسل را گسترش اینترنت ۳G و ۴G به روستاها عنوان کرد و بیان داشت: یکی از اولویت های دولت تدبیر و امید توسعه ارتباطات روستایی بوده که این امر با توسعه اینترنت ۳G و ۴G در روستاها فاقد اینترنت همراه تحقق می یابد.

مدیر مخابرات منطقه آذربایجان شرقی با بیان اینکه شاخص‌ های ارتباطی روستاهای استان آذربایجان شرقی نسبت به سایر استان‌ ها بیشتر است، گفت: اکنون شاهد پوشش ۱۰۰ درصدی شهرها و ۹۰ درصدی روستاهای آذربایجان شرقی در حوزه تلفن همراه هستیم.

شکوری با ذکر اینکه تمامی روستاهای پرجمعیت آذربایجان شرقی تحت پوشش مخابرات قرار گرفته اند، بیان کرد: تنها روستاهایی از نظر پوشش مخابراتی مشکل دارند که یا دور افتاده‌ اند و یا کم‌ جمعیت هستند که البته در راستای توسعه زیرساخت‌ های ارتباطی، تمامی روستاها جزو برنامه‌ های اولویت‌ دار وزیر ارتباطات است.

وی افزود: زمانی بود در تحت پوشش قرار دادن روستاها اصلاً به توجیه‌ پذیر بودن و یا نبودن توجهی نمی‌ شد ولی اکنون‌ که شرکت مخابرات ایران خصوصی‌ سازی شده، تحت پوشش قراردادن روستاها بر اساس برنامه‌ ها و درآمدهای حاصله از تلفن همراه صورت می‌ گیرد.

مدیر مخابرات منطقه آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه متوسط درآمد شرکت مخابرات از روستاها ۳ الی ۴ هزار تومان است، تصریح کرد: درآمد حاصله از روستاها حتی کفاف هزینه‌ ها را هم نمی‌ دهد و حداقل سه برابر درآمد در روستاها بابت هزینه های جاری و نگهداری هزینه می شود.

شکوری با اشاره به اینکه از ابتدای آذرماه سال جاری تعرفه‌ های اینترنت پرسرعت برای همه مشترکین یکسان‌ سازی شده است، گفت: حجم اینترنتی که شرکت مخابرات به مشترکین ارائه می‌ دهد بیش از سایر شرکت‌ ها است.

وی اضافه کرد: ۱۴ درصد کارگزاران مخابرات کشور متعلق به استان آذربایجان شرقی است که همین کارگزاران زمینه‌ ای را فراهم کرده‌ اند تا شاخص‌ های آی سی تی روستایی آذربایجان شرقی بالاتر از سایر استان‌ ها باشد و همین امر نیز در برگزاری انتخابات و مراودات بانکی نقش مؤثری خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت مخابرات آذربایجان شرقی در پایان با تأکید بر اینکه نزدیک به ۴۰ درصد درآمد مخابرات به سازمان‌ های ذیربط تعلق می‌ یابد و برای نگهداری و توسعه نیازمند منابع مالی هستیم، خاطرنشان کرد: نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان از مطالبات شرکت مخابرات آذربایجان شرقی در اختیار دستگاه‌ های دولتی و مردم است ولی با این حال برای توسعه ریالی از منابع عمومی استفاده نکرده‌ ایم.