اجتماعی » اخبار استان آذربایجان شرقی » اخبار ایران و جهان
کد خبر : 16881
پنجشنبه - 5 بهمن 1396 - 00:01

اشتغال ۱۳۷ هزار نفر با صنعت گردشگری در سال ۱۳۹۷

معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از برنامه ریزی برای اشتغال ۱۳۷ هزار نفر با استفاده از صنعت گردشگری در سال آینده خبر داد.

اشتغال ۱۳۷ هزار نفر با صنعت گردشگری در سال ۱۳۹۷

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، سعید اوحدی با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای جهانی با ورود هر ۱۰ گردشگر یک شغل مستقیم ایجاد می شود، گفت: اکنون هزار و ۷۶۰ طرح گردشگری در کشور اجرا می شود که موجب رونق گردشگری خواهد شد.

وی با بیان اینکه ظرفیت های گردشگری کشور به گونه ایست که به ۴۰۰ هتل چهار و پنج ستاره نیازمندیم، گفت: ضریب اشتغال هتل های کشور ۷۵ درصد است و در برخی مواقع جای خالی در هتل ها وجود ندارد.

معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: به منظور کسب استانداردهای بین المللی برای هتل های چهار و پنج ستاره، تجهیزات ویژه این هتل ها اکثرا معافیت گمرکی دارند.

اوحدی اضافه کرد: ایران با ۲۲ اثر که در یونسکو ثبت جهانی شده اند، ۳۴ هزار اثر ملی و همچنین یک میلیون اثر فرهنگی و تاریخی در سراسر کشور ظرفیت مناسبی برای گردشگری دارد.

وی گفت: ایران قوانین بسیار مناسبی برای جذب سرمایه گذاری خارجی دارد و مقرر شده اجلاس سالیانه پاریس که هفتم فوریه برگزار می شود با موضوع سرمایه گذاری در جمهوری اسلامی ایران و حضور ۳۰۰ سرمایه گذار خارجی برگزار شود.

معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اعلام اینکه یکی از مشکلات در زمینه سرمایه گذاری داخلی و خارجی، ارائه سخت گیرانه تسهیلات بانکی است، گفت: هرچند پس از برجام صنعت گردشگری تا حدودی رونق یافته بود اما با اجرای طرح اسلام هراسی و ایران هراسی توسط امریکا و رئیس جمهور آن، در صنعت گردشگری کشور تاثیر گذاشته است.

سعید اوحدی همچنین تاکید کرد: تعداد گردشگران ایران در مقایسه با سال قبل دو درصد افزایش یافته است.

وی از امضای تفاهم نامه گردشگری با ۱۰ کشور عضو اکو خبر داد و گفت:­ ۷۰ تا ۸۰ درصد گردشگران ایران از ۱۰ کشور عضو اکو به ایران می آیند.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه تبریز به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ معرفی شده است، افزود: همدان نیز با هزار و ۸۰۰ اثر فرهنگی و تاریخی در سال ۲۰۱۸ میزبان مجمع گفتگوی آسیایی در تیر ماه و همچنین میزبان اولین اجلاس اعضای سازمان جهانی جهانگردی در آبان ماه ۹۷ خواهد بود که تاثیر مثبتی بر صنعت گردشگری کشور خواهند داشت.

اوحدی گفت: مقام معظم رهبری با برداشت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی برای توسعه روستاها و مناطق محروم موافقت کردند که ۲۴۰ میلیارد تومان از معادل ریالی آن به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه از ۲۴۰ میلیار تومان، ۱۲۰ میلیارد تومان در صنایع دستی و ۱۲۰ میلیارد تومان دیگر در توسعه گردشگری استفاده خواهد شد، گفت: تسهیلات این مبلغ در شهرهای کمتر از ۱۰ هزار نفر جمعیت با کارمزد ۱۰ درصد، در روستاها کارمزد شش درصد و در مناطق مرزی با کارمزد چهار درصد پرداخت می شود.

معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین گفت: بیشترین گردشگران ایران­­ از کشور عراق وارد می شوند و کشور آذربایجان نیز پس از عراق گردشگران سلامت خود را به ایران می فرستد.

سعید اوحدی در پایان گفت: تلاش­ های دو ساله این سازمان موجب ثبت صنعت گردشگری در سامانه بهین یاب شد که تاکنون ۳۳۵ طرح گردشگری در آن برای دریافت تسهیلات ثبت نام کرده اند.