به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، دکتر محسن ارشد زاده در کارگروه ارتقاء خدمات بهزیستی شهرستان هوراند گفت: ۱۵ آسیب اجتماعی و مهم در سطح کشور شناسایی شده که ۵ آسیب آن در اولویت و دستور کارگروه اجتماعی استان قرار گرفتهاست.

وی افزود:آسیب های اجتماعی اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی و سکونت گاه های غیر رسمی و بی بند و باری های اخلاقی جز اولویت های کارگروه اجتماعی استان آذربایجان شرقی می باشند.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان در ادامه گفت: با توجه به اینکه اداره بهزیستی شهرستان هوراند، ارتقاء یافته و مستقل شده است، باید در سطح شهرستان، با انجام پیمایش و جستجو، وضعیت طلاق، حاشیه نشینی و سایر آسیب های اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد.

دکتر ارشد زاده افزود: خوشبختانه اعتیاد و طلاق در شهرستان هوراند نسبت به سایر شهرستان های استان و حتی کشور بسیار کم می باشد.

وی گفت: با توجه به این که ۷۱ درصد جمعیت هوراند در روستا ها ساکن هستند، طبیعتا ازدواج های فامیلی و مسائل ژنتیکی که در این راستا امکان پذیر است نقش بسیاری در بوجود آمدن معلول در خانواده ها می باشد و باید پیشگیری از معلولیت در شهرستان هوران را جزو اولویت های کاری سازمان قرار دهیم.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان افزود: در سطح استان تمام کودکانی که در زایشگاه ها متولد می شوند، از لحاظ شنوایی و بینایی تست می شوند که در صورت معلولیت شنوایی و بینایی از بدو تولد تحت درمان قرا می گیرند.

دکتر ارشد زاده یادآور شد: در دهه ۸۰ میزان طلاق در استان آذربایجان شرقی ۱۲ درصد بود و متاسفانه تا الان، درصد طلاق در استان، بیشتر از ۲۰ درصد شده است به طوری که در هر ۴٫۷ ازدواج، یک طلاق روی می دهد.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان در خصوص بحث اعتیاد گفت: متاسفانه آمار برخی شهرستان های استان در شیوع اعتیاد رو به افزایش است و مصرف مواد مخدر از حالت سنتی به حالت صنعتی تبدیل شده که تاثیر مخرب آن ده ها برابر بد تر از روش سنتی است.

وی در پایان از فرماندار هوراند خواست فضای شهری هوراند از جمله ادارات، بانک ها، اماکن عمومی و پارک ها را برای سالمندان مناسب سازی کنند و یادآور شد: در مناسب سازی شهری، هدف فقط معلولین نیستند، چرا که سالمندان، مادران باردار و بیماران نیز باید مورد نظر در مناسب سازی فضا ها برای این اقشار قرار گیرد.