اجتماعی » اخبار منطقه ارسباران » فرهنگی
کد خبر : 18047
شنبه - 21 بهمن 1396 - 01:49
نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس:

جنگل های ارسباران، اردیبهشت ماه سال ۹۷ ثبت جهانی می شود

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس گفت: جنگل های منطقه ارسباران طبق گزارش های دریافتی از سازمان یونسکو، اردیبهشت ماه سال ۹۷ ثبت جهانی می شود.

جنگل های ارسباران، اردیبهشت ماه سال ۹۷ ثبت جهانی می شود

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، قلی الله قلی زاده در گفتگو با مهر با بیان اینکه تامین آب شرب کلیبر یکی از مسائلی است که به بحران تبدیل شده، اظهار داشت: متاسفانه طی تابستان امسال در تامین آب شرب ظرایطی به وجود آمده بود که حتی آب مورد نیاز بیمارستان کلیبر با تانکیر تامین می شد.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس افزود: در تابستان امسال مجتمع آب رسانی به ۱۰۶ روستای شهرستان کلیبر را که تامین می کرد به دلیل کاهش بارنگی ها این مجتمع که زمانی ۱۰۵ لیت در ثانیه آب تامین می کرد امسال این رقم به ۹ لیتر در ثانیه کاهش یافته بود.

وی ادامه داد: اهالی روستاهای شهرستان کلیبر تابستان امسال را از نظر آب شرب به سختی گذراندند بر همین اساس جلسات متعددی که با وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه داشتیم منجر به این شد با تخصیص ۱۴ میلیارد تومان پروژه نیمه تمام سد پیغام چایی مجدداً از حالت تعطیلی بیرون آمد و هم اکنون عملیات عمرانی در این سد ادامه دارد.

الله قلی زاده تأکید کرد: اعتبارات حوزه آب برای سال آینده به سه پروژه کاهش یافته یعنی سال آینده اعتبار مورد نیاز تنها سه سد تامین می‌شود که یکی از آن ها سد پیغام چایی شهرستان کلیبر است و متاسفانه تمامی پروژه‌های عمرانی در کشور با کاهش ۴۲ درصد اعتبارات روبر شده‌اند.

عضو کمسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه سد پیغام چایی علاوه بر تامین آب شرب شهر کلیبر و روستاهای همجوار بلکه آب کشاورزی را نیز تامین می‌کند، گفت: در صورتی که سد پیغام چایی به بهره‌برداری برسد عمده مشکل آب در شهرستان کلیبر حل و فصل می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شهرستان کلیبر یکی از محورهای گردشگری تبریز ۲۰۱۸ است، ابراز داشت: آنطور که می بایست زیرساخت های گردشگری در شهرستان کلیبر ایجاد می شد متاسفانه توجه آنچنانی نکرده اند و علاوه بر بی توجهی مسئولان، حتی سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز به ایجاد زیرساخت های گردشگری در این شهرستان استقبال قابل توجهی نداشته‌اند.

الله قلی زاده اضافه کرد: جنگل های منطقه ارسباران طبق گزارش های دریافتی از سازمان یونسکو، اردیبهشت ماه سال ۹۷ ثبت جهانی می‌شود و با ثبت جهانی شدن جنگل های ارسباران این مناطق بکر و گردشگری در سایت جهانی گردشگری قرار می گیرد و همین امر سبب می‌شود تا علاوه بر گردشگران داخلی حتی گردشگران خارجی نیز به منطقه ارسباران سفر خواهند کرد.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس، ثبت جهانی جنگل های منطقه ارسباران را زمینه رونق گردشگری و اقتصادی منطقه ارسباران عنوان کرد و گفت: لازم است تا مسئولان دولتی از هم اکنون برای ایجاد زیرساخت های گردشگری در منطقه ارسباران تلاش کنند.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری که پل معلق مشکین شهر را احداث کرده برای ایجاد تله کابین در شهرستان کلیبر نیز اعلام آمادگی کرده است و حال مراحل نهایی را انجام می دهد تا این پروژه گردشگری را در سریع ترین زمان ممکن آغاز کند و این در حالی است که تله کابین یکی از طرح های این سرمایه گذار بوده و هتل و سایر امکانات دیگر از اهداف سرمایه گذار بخش خصوصی است.

توسعه گردشگری کلیبر با تکمیل پروژه های سرمایه گذاران بخش خصوصی

الله قلی زاده از علاقه مندی تعدادی از سرمایه گذاران بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری و ایجاد زیرساخت های گردشگری در شهرستان کلیبر خبر داد، افزود: این سرمایه گذاران هم اینک تمامی مراحل را پشت سر گذاشته اند و اکنون در حال دریافت تسهیلات ازبانک ها هستند و با اتمام طرح ها و پروژه‌های سرمایه گذاران شاهد تحول و توسعه در حوزه گردشگری کلیبر خواهیم بود.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس تأکید کرد: ضمن اینکه توسعه را در شهرستان کلیبر و خداآفرین و هوراند به صورت عملی دنبال می کنیم و سعی داریم تا مردم این شهرستان ها توسعه را به وضوح لمس کنند در کنار آن همت و تلاش داریم تا میزبان خوبی از گردشگران و مسافران باشیم.

وی در ادامه سخنان خود به سکونت ۹۵ درصد جمعیت شهرستان های کلیبر، خداآفرین و هوراند در مناطق روستایی و عشایری اشاره کرد و گفت: تنها ۵ درصد از جمعیت حوزه انتخابیه در شهرها سکونت دارند به همین خطر ایجاد زیرساخت های همچون راه ارتباطی در روستاها بایستی بیشتر مورد توجه قرار گیرد و راه های روستایی که اکنون داریم در اوایل انقلاب به دست جهادگران احداث شده است.

الله قلی زاده بابیان اینکه برخی ار راه های روستایی شهرستان کلیبر در سال ۹۷ آسفالت ریزی می‌شود، تصریح کرد: طی هماهنگی هایی که بین دستگاه ها و وزارتخانه راه و شهرسازی انجام‌یافته آسفالت ریزی راه های روستایی تامین اعتبار و به تصویب رسیده و حال که شرایط آب و هوایی اجازه آسفالت ریزی را نمی دهد عملاً در سال آینه شاهد تحقق آن خواهیم بود.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در پایان از مساعدت چند صد میلیون تومانی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بیمارستان کلیبر خبر داد، یادآور شد: همچنین شبکه بهداشت و درمان شهرستان خداآفرین که بدهی داشت وزیر بهداشت برای حل مشکلات مالی این شهرستان نیز مساعدت کردند و علاوه بر این ها چندین دستگاه آمبولانس نیز به مراکز درمانی کلیبر و خداآفرین اختصاص یافته است.