به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، دکتر بهبود جعفری در پنجمین جلسه عمومی شورای اسلامی استان آذربایجان شرقی که با حضور قائم مقام وزیر در امور تولید و معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، بر لزوم ایجاد منطقه ویژه اقتصادی و صنایع معدنی در شهرستان اهر تاکید کرد و گفت: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی و صنایع معدنی در شهرستان اهر علاوه بر ایجاد اشتغال و درآمدزایی، منجر به تحولی عظیم در رشد و شکوفایی اقتصاد منطقه و حتی سطح کشور خواهد شد.

وی افزود: یکی از مهمترین و اساسی ترین پایه های اقتصادی هر کشوری منابع معدنی آن کشور است که در صورت بهره برداری مناسب از آن منابع معدن یک فاکتور کاملا مثبت و مهم در رشد و توسعه اقتصادی آن منطقه خواهد بود.

عضو شورای شهر اهر خاطرنشان کرد: در سند تدبیر و توسعه استان آذربایجان شرقی و شهرستان ها، پنج هسته کلیدی برای شهرستان اهر مطرح شده است که یکی از آن ها توسعه معدن و صنایع معدنی می باشد.

دکتر جعفری در ادامه ضمن اعلام اینکه شهرستان اهر دارای ۱۷ معدن فعال است، گفت: سالیانه بیش از ۱۳۷۰ هزار تن ماده معدنی مانند خاک صنعتی، سنگ آهن، سنگ لاشه، گرانیت و مس از معادن شهرستان اهر استخراج می شود.

وی با اشاره به اینکه در معادن شهرستان اهر ۵۴۹ نفر شاغل هستند، افزود: ۹/۲۵ درصد شاغلین معادن استان آذربایجان شرقی در معادن شهرستان اهر مشغول به فعالیت هستند که این شهرستان در رتبه سوم استان قرار دارد.

نماینده آذربایجان شرقی در شورای عالی استانها با بیان اینکه شهرستان اهر دارای ۲۷ کانسار بوده که ۱۷ کانسار دارای مس و ۲ کانسار دارای طلا است، گفت: در کل استان ۱۲۶ اندیس معدنی شناسایی شده که ۲۵ اندیس مربوط به شهرستان اهر است.

دکتر بهبود جعفری ادامه داد: مجموع اعتبارات موردنیاز جهت اجرای اقداماتی این هسته کلیدی، ۱۳۱۶۰ میلیارد ریال برآورد شده که تقریبا کل آن از محل سرمایه ­گذاری بخش خصوصی تامین خواهد شد.

وی در ادامه خطاب به رضا رحمانی، قائم مقام وزیر در امور تولید و معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: جنابعالی در زمان جلوس بر کرسی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در تاریخ پنجم اسفندماه سال ٨۴، از آغاز طرح مطالعاتی بزرگراه تبریز – باکو از مسیر اهر – هوراند خبر دادید که مطمئنا در صورت محقق شدن آن منجر به توسعه مضاعف در منطقه ارسباران خواهد شد

نائب رئیس شورای شهرستان اهر ادامه داد: از سوی دیگر مناطق اهر – هوراند و ارسباران دارای پتانسیل های بسیار مناسب برای گردشکری، صنعت و کشاورزی  بوده که در صورت تحقق یافتن پروژه مذکور، تحول بسیار عظیمی از لحاظ اشتغال ذایی در منطقه بوجود خواهد آورد.

عضو شورای عالی استانها همچنین در پایان گفت: نه تنها ارسباران بلکه کل منطقه آذربایجان و شمال غرب کشور دارای پتانسیل های فراوان اشتغال زایی و درآمد زایی­ است که با رونق و شناسایی این پتانسیل ها می توان در جهت رفع مشکلات منطقه گام های مؤثری برداشت.