به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، دکتر اسحاق جهانگیری صبح امروز (سه شنبه) با حضور در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران به همراه رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور از غرفه های مختلف بازدید کرد و در جریان تولیدات و توانمندی های این بخش قرار گرفت.

معاون اول رییس جمهور همچنین در حاشیه این بازدید در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه روستاهای کشور کانون های اصلی تولید و توسعه هستند اظهار داشت: کل بخش کشاورزی کشور در روستاها تعریف می شود و ارزش محصولات کشاورزی در اقتصاد کشور بسیار بالاست.

وی با اشاره به اینکه میزان اشتغال و صادرات بخش کشاورزی نیز بسیار بالاست و این بخش یکی از اصلی ترین بخش های اقتصاد کشور است افزود: علاوه بر بخش کشاورزی، روستاها و عشایر کانون اصلی تولید صنایع دستی نیز هستند.

دکتر جهانگیری افزود: در جلسه هیات وزیران که هفته گذشته برگزار شد مسئولین صنایع دستی کشور گزارشی در این خصوص ارائه کردند و اعلام کردند که میزان صادرات صنایع دستی کشور در سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته و در ۹ ماهه به حدود ۲۸۰ میلیون دلار رسیده است.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: در این نمایشگاه توانمندی های روستاییان به خوبی به نمایش درآمده و دستاوردهای خوبی به جهت فرهنگی و صنایع دستی عرضه شده است.

وی همچنین با اشاره به توانمندی های کشورمان در صنعت فرش خاطر نشان کرد: در صنعت فرش نیز توانمندی بسیار بالایی داریم که مقوله مستقلی از صنایع دستی است و میزان اشتغال،‌تولید و صادرات این محصول بسیار بالا است.

دکتر جهانگیری گفت: یکی از فعالیت هایی که اخیراً در روستاها شکل گرفته، بوم گردی است و گردشگران داخلی و خارجی روستاهای خوب تاریخی که شناسایی شده اند را هدف گذاری می کنند و مردم این روستاها ها خانه های خود را به اقامت گاه های ارزان قیمت تبدیل کرده و پذیرای گردشگران هستند.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: ما بعنوان دولت وظیفه داریم که خدمات مورد نیاز روستاها و مناطق عشایری را تامین کنیم و از نظر گازرسانی، تامین آب آشامیدنی، راه سازی و برق رسانی اقدامات خوبی در روستاها صورت گرفته و تقریبا‌ زیرساخت های اولیه در روستاهای کشور یا تکمیل شده و یا در مراحل نهایی است.

وی اضافه کرد: پس از تکمیل زیرساخت ها، مهمترین اقدام توانمند سازی روستاییان در زمینه تولید و بخصوص تولیداتی است که می تواند بازارهای داخلی و خارجی داشته باشد.

دکتر جهانگیری تصریح کرد: یکی از اقدامات خوبی که انجام شده این است که جوانان تحصیلکرده روستایی با حمایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور استارتاپ هایی درست کرده اند که به کمک آنها می توانند برای محصولات روستایی بازاریابی کنند و با استفاده از فناوری اطلاعات محصولات روستایی را در بازارهای بین المللی معرفی نمایند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه ایران از نظر تنوع صنایع دستی و جهانی شدن این صنایع جزو سه کشور برتر دنیا است اما در بخش صادرات محصولات این صنعت فاصله زیادی داریم و جزو ۳۰ کشور نخست در این حوزه هستیم.

وی خاطر نشان کرد: در بخش گردشگری نیز فرصت توسعه زیادی وجود دارد و باید گردشگران خارجی و داخلی جذب کنیم چرا که توسعه این بخش با اشتغالزایی فراوانی همراه خواهد بود و به اقتصاد کشور رونق خواهد داد.

دکتر جهانگیری اظهار امیدواری کرد با تسهیلات اشتغال زایی روستایی که امسال اختصاص یافته است و حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان با نرخ سود بسیار پایین است بتوانیم حمایت مناسبی از اشتغال روستایی انجام دهیم.