به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، مهندس بابک رضی منش در جلسه بررسی مسائل و مشکلات راه های روستایی شهرستان خداآفرین گفت: اصلاح، بهسازی و توسعه راه های روستایی به عنوان یکی از زیر ساخت های اصلی توسعه یافتگی مهمترین مطالبه مردم شهرستان خداآفرین است که نیازمند اصلی برنامه ریزی و اتخاذ تدابیر لازم است.

وی با اعلام اینکه از مجموع ۵۵٨ کیلومتر راه های روستایی این شهرستان ۱۴۶ کیلومتر معادل ۲۶ درصد احداث و آسفالت شده است، گفت: این میزان برخورداری در مقایسه با میانگین نزدیک به ۷۰ درصدی استان پایین می باشد که افزایش و بهبود شاخص بهرمندی راه های روستایی شهرستان ضروری است.

معاون فرماندار خداآفرین با اشاره به عدم تخصیص قیر رایگان و قیر مشارکتی از طرف اداره راه و شهرسازی در سال ٩۶، اظهارداشت: ۷۴ درصد راههای روستایی خداآفرین احداث نشده و فاقد آسفالت است و این نشان می دهد که باید بیش از پیش با برنامه ریزی دقیق و پیگیری مستمر نسبت به ارتقای شاخص بهره مندی راههای شهرستان تلاش شود.

مهندس رضی منش همچنین با بیان اینکه راه دسترسی مناسب و بهسازی و روان سازی عبور و مرور وسایط نقلیه در جاده ها زمینه تثبیت جمعیت ساکن و موجب جلوگیری از مهاجرت و رونق گردشگری است، تاکید کرد: بایستی با برنامه ریزی دقیق در این زمینه به ویژه با اولویت روستاهای پر جمعیت و نیز روستاهایی که محور اصلی عبور و مرور چند روستا است، جلوی مهاجرت روستاییان گرفته شود.

وی در ادامه با بیان اینکه مشکلات عمده راههای روستایی در زیرسازی و اصلاح و شن ریزی جاده هاست، گفت: باید برنامه ای مدون با اولویت روستاهای پرجمعیت و محورهای اصلی دسترسی به روستاها از طریق اداره راهداری با همکاری بخشداران تابعه تدوین و در سال ٩٧ عملیاتی و اجرایی گردد.

معاون فرماندار شهرستان خداآفرین همچنین تاکید کرد: اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای نسب به تسریع در نصب تابلو های راهنمای روستاها در ورودی شهرستان و نیز ساماندهی تابلوها در مسیر اصلی جاده مرزی اقدام کند.

بابک رضی منش با اعلام اینکه میزان راههای همسنگ خداآفرین یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر می باشد که سالانه بیش از ۳۰ میلیارد ریال برای نگهداری این راهها هزینه می شود، گفت: از این میزان ۱۲۷ کیلومتر در زون های منفصل ۳ و ۴ منطقه آزاد ارس واقع شده که سالانه حداقل ۱۱ میلیارد ریال برای نگهداری این راهها ازطریق اداره راهداری و حمل جاده ای هزینه می شود.

وی در ادامه خواستار توجه جدی منطقه آزاد به راههای روستایی در محدوده این منطقه شد و افزود: جهت هماهنگی جلسه ای با حضور مسئولان شهرستان و منطقه آزاد در خصوص احداث، زیر سازی، آسفالت و نگهداری راه های روستایی در محدوده زون منفصل ۳ و ۴ منطقه آزاد تشکیل خواهد شد.

معاون فرماندار خداآفرین در پایان با اشاره به پایین بودن اعتبارات نگهداری راههای همسنگ خداآفرین گفت: با توجه به اینکه اعتبارات راههای همسنگ بر اساس میزان بهره مندی از راههای آسفالت تخصیص داده می شود، بنابراین باید جهت افزایش راههای آسفالت تلاش شود.

گفتنی است تشکیل جلسه ای با حضور مسئولان شهرستان و منطقه آزاد ارس در زمینه احداث، زیرسازی، آسفالت و نگهداری راه های روستایی در محدوده زون منفصل ۳ و ۴ منطقه آزاد ارس و نیز برنامه ریزی و ارایه زمانبندی و شناسایی اولویتها با نظر بخشداران برای روستاهای شهرستان در سال ٩٧ از جمله مهمترین مصوبات این جلسه بود.