به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد صادق پورمهدی در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران رسانه ها و مطبوعات استان، افزود: در تمام ۲۱ شهرستان استان توزیع فراوانی پروژه ها وجود دارد و هیچ پروژه ای اگر به صورت کامل به اتمام نرسیده باشد، افتتاح نمی شود.

وی ادامه داد: پروژه های مختلف استان به مناسبت دهه فجر در حوزه راه سازی، آبرسانی شهری و روستایی، گازکشی شهری و روستایی، پروژه های درمانی و ورزشی، عمران شهری و روستایی، طرح هادی روستایی، برق رسانی، گردشگری و خدمات شهری و پژوه های آب و فاضلاب شهری و روستایی به بهره برداری می رسد.

پورمهدی با اشاره به اینکه ۴۹ درصد جمعیت آذربایجان شرقی در تبریز زندگی می کنند گفت: با توجه به نسبت فراوانی جمعیت، بیشترین پروژه ها نیز در شهرستان تبریز به بهره برداری می رسد.

وی با بیان آخرین وضعیت طرح قطار شهری تبریز اظهار کرد: مسافرگیری از میدان ساعت فاز دوم خط اول فطار شهری تا پایان بهمن ماه جاری انجام می شود.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه ایمنی پروژه ها از موضوعات بسیار مهم است که مدیریت ارشد استان بر آن تاکید دارد، گفت: خط مترو از میدان ساعت برای مسافرگیری آماده است و ایمنی پروژه نیز به صورت فنی بررسی شده است.

وی از جمله پروژه های افتتاحی آذربایجان شرقی در دهه فجر امسال را شبکه فاضلاب بناب با ۴۵۰ میلیارد ریال، مخزن بناب با ۶۰ میلیارد ریال، توسعه بیمارستان امام میانه با ۱۰۰میلیارد ریال اعتبار و آب رسانی به ۵۰ روستا و برق رسانی به ۸۰ روستا برشمرد.

پورمهدی افزود: از افتتاح سد شهرستان بستان آباد نیز که یکی از مصوبات سفر ریاست جمهوری است به دلیل اینکه آب گیری نشده در دهه فجر امسال جلوگیری شد.

وی خاطرنشان کرد: بخش عمده ای از اعتبارات هزینه شده برای طرح های استانی علاوه بر اعتبارات دولتی از طریق شهرداری ها، دهیاری ها و مشارکت های مردمی تامین شده است.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: در کنار تکیه بر اعتبارات دولت مشارکت مردمی به قدری است که می توانیم با وجود کمبود منابع مالی پروژه ها را اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: در دهه فجر سال گذشته دو هزار و ۲۰۰ پروژه با اعتبار ۱۴ هزار میلیارد ریال در استان افتتاح شد.

پورمهدی با اشاره به رفع مشکل اتوبان تبریز- سهند گفت: تملک برخی اراضی این طرح راه سازی باقی مانده بود که از روستاییان خریداری شد و همچنین برای اراضی سپاه نیز توافق انجام گرفته و اکنون پروژه در دست پیمانکار است.

وی با بیان اینکه از لحاظ اعتباری پروژه اتوبان تبریز- سهند مشکل وجود ندارد، ابراز امیدواری کرد این پروژه سال آینده به بهره برداری برسد.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی افزود: ۵۰ درصد اعتبارات استان معادل حدود سه هزار میلیارد ریال تخصیص یافته که بخش عمده آن اسناد خزانه است و قول داده شده تا پایان سال جاری بقیه اعتبارات تخصیص یابد.

وی ادامه داد: از اعتبارات سفر رییس جمهوری نیز ۵۰ درصد معادل پنج هزار میلیارد ریال تخصیص یافته است.

پورمهدی با اشاره به پروژه راه آهن تبریز- میانه افزود: سه هزار میلیارد ریال اوراق قرضه به این پروژه پرداخت شده و ریل گذاری پروژه در حال انجام است.

وی ادامه داد: در نیمه نخست سال آینده با بهره برداری از مسیر بستان آباد – میانه مسافرگیری انجام خواهد شد.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی همچنین با عرض تسلیت به شهدای آتش نشان واقعه ساختمان پلاسکو تهران گفت: در کنار بحث های خدماتی باید موضوعات پیشگیری و آمادگی در حوادث و بلایای طبیعی و غیرطبیعی مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد.

وی ادامه داد: در این راستا برج ها، ساختمان ها و مراکز و مجتمع های تجاری و تفریحی باید ایمن سازی شده و نوع نگهداری آن مورد توجه جدی مالکان آن قرار گیرد و ضروری است نسبت به تجهیز سیستم اطفای حریق ساختمان ها دقت بیشتری شود.

پورمهدی با تاکید براینکه باید به تکنولوژی روز مجهز شویم، گفت: اطفای حریق ساختمانی که اسکلت فلزی است با ساختمان بتنی بسیار متفاوت است، لذا باید در امداد و نجات به بحث های تخصصی و فنی توجه جدی شود.

وی ادامه داد: ضروری است فرهنگ سازی بیمه در جامعه انجام شود و باید این موضوع به یک اجبار همگانی در جامعه تبدیل شود تا مردم اموال خود را در مقابل حوادثی همچون آتش سوزی بیمه کنند.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی افزود: آتش نشانی شهرداری تبریز در چند سال گذشته به نردبان های ۵۰ متری برای ساختمان های بلند مرتبه تجهیز شده و باید به هلی برن هوایی نیز مجهز شویم.