به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، اسماعیل عطازاده در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر با اعلام اینکه در حال حاضر میزان آب قابل استحصال در سد ستارخان شهرستان اهر ۱۶.۱۲ میلیون مترمکعب است، گفت: در حالی که سال گذشته در همین زمان میزان آب قابل استحصال در سد ستارخان ۳۴ میلیون و ۷۵ هزار مترمکعب بود ولی هم اکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۸ میلیون مترمکعب کمبود آب در این سد وجود دارد.

وی افزود: علی رغم این که میزان بارندگی ها طی سال جاری در شهرستان اهر ۴۹ میلی متر نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، ولی متأسفانه به علت توزیع نامناسب بارش، عدم وجود پوشش برف و زمان بارندگی ها به مدت طولانی و شدت کم صورت گرفته موجب شده تا آب به زمین نفوذ کرده و یا از دسترس خارج شود.

مدیر امور منابع آب شهرستان اهر با اعلام اینکه سد ستارخان شهرستان اهر که ظرفیت ذخیره ۱۲۰ میلیون مترمکعبی دارد، ادامه داد: بایستی باراش ها به صورت سیلابی و در مدت زمان کم صورت گیرد و با شدت بوده باشد تا آب به سد ستارخان برسد ولی متأسفانه تا این لحظه چنین بارش هایی تحقق نیافته است.

عطازاده همچنین اظهار داشت: در جلسه اخیر شورای حفاظت از منابع آب استان آذربایجان شرقی که با حضور استاندار برگزار شد، گزارشی از آخرین وضعیت منابع آب شهرستان های اهر و مراغه به عنوان شهرستان های قرار گرفته در وضعیت بحرانی از نظر منابع آبی ارائه شد و برای مدیریت منابع آب پیشنهاداتی از سوی استاندار نیز ارائه گردید.

وی با بیان اینکه میزان آب قابل تخصیص به بخش کشاورزی در اواخر اردیبهشت ماه ۶.۷ میلیون مترمکعب بود، تصریح کرد: در حال حاضر با کسر آب مورد نیاز در بخش های شرب، صنعت، تبخیر و محیط زیست، آبی که می توان به بخش کشاورزی شهرستان اهر از سد ستارخان اهر تحویل داد حدود ۹.۱۶ میلیون مترمکعب است.

مدیر امور منابع آب شهرستان اهر در ادامه از افزایش ۲ درصدی مصرف آب شرب از ابتدای سال تاکنون در شهر اهر خبر داد و گفت: با توجه به وضعیت منابع آب شهرستان اهر، از شرکت آب و فاضلاب انتظار داریم تا برنامه ریزی جهت صرفه جویی و کاهش مصرف آب در بخش شرب را لحاظ کنند که خوشبختانه طی مذاکرات انجام یافته در حال حاضر بخش صنعت این شهرستان توانسته در مصرف آب کاهش ۱۰ درصدی داشته باشد.

اسماعیل عطازاده در پایان با بیان اینکه اکیپ های گشتی جهت جلوگیری از برداشت های غیرمجاز آب در شهرستان اهر افزایش یافته است، یادآور شد: با اینکه ۵۰ درصد اعتبارات تعادل بخشی آب شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی کاهش یافته اما شرکت علی رغم تمامی محدودیت ها بر تعداد اکیپ های گشتی حفاظت از منابع آب شهرستان اهر افزوده است.