به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، دومین محوطه‌ میراث طبیعی ایران یعنی “جنگل های ارسباران” که یک بار نیز توسط یونسکو بررسی آن به تعویق افتاده بود، بار دیگر به دلیل وجود برخی ایرادات توجه ارزیابان کمیته بین المللی محیط زیست را جلب نکرد و  نیازمند به بررسی مجدد شناخته شد.

بر این اساس امسال ایران سهمیه پرونده جهانی در حوزه میراث طبیعی را از دست داد.

چهل و دومین‌ نشست کمیته میراث جهانی یونسکو از سوم تا ۱۳ تیر (۲۴ ژوئن تا ۴ ژوئیه) در «منامه» پایتخت «بحرین» کار بررسی پرونده های ارائه شده از سوی کشورهای عضو یونسکو را انجام می دهد.

کشورهای کویت، مجارستان، زیمباوه، استرالیا، اسپانیا، اوگاندا، تانزانیا، چین، اندونزی، گواتمالا، آنگولا، سنت کیتس، بوسنی و هرزگوین و تونس پیشنهاد به “دیفر” شدن پرونده ارسباران دادند که بر این اساس این پرونده می تواند پس از اصلاحات قابل طرح مجدد در اجلاس دو سال بعد باشد.

گفتنی است پرونده‌ منطقه حفاظت شده ارسباران پیش از این در سال ۲۰۱۷ نیز به عنوان میراث طبیعی ایران به یونسکو فرستاده شده بود، اما یونسکو بررسی آن را به اجلاس امسال موکول کرد.

منطقه حفاظت شده ارسباران که در ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ به شماره ۲۰۴ در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شده، نگین تنوع زیستی ایران است و یکی از برجسته ترین نقاط تنوع زیستی کشور محسوب می شود.

این منطقه با وجود داشتن کمتر از پنج صدم مساحت کشور بیش از ۱۳ درصد پوشش گیاهی ایران را در خود جای داده است و ۲۹ درصد از پستانداران، ۴۴ درصد پرندگان ایران، ۳۲ درصد از دوزیستان، ۹ درصد آبزیان و ۲۰ درصد خزندگان کشور در آن زندگی می کنند.

منطقه ارسباران در مقیاس جهانی نیز به تنهایی معادل ۳۴ درصد پوشش گیاهی کشور ارمنستان، ۲۵ درصد از پوشش گیاهی کشور آذربایجان، ۲۵ درصد پوشش گیاهی فرانسه، ۲۵ درصد پوشش گیاهی گرجستان، و ۱۷ درصد پوشش گیاهی کشور ایتالیا است.

این منطقه در سال ۱۹۷۷ با پیگیری سازمان محیط زیست به عنوان «ذخیره گاه زیست کره» در برنامه انسان و کره مسکون یونسکو (MAP) ثبت شد.

ایران تا کنون موفق شده است فقط یک پرونده میراث طبیعی یعنی «بیابان لوت» را به عنوان نخستین اثر طبیعی جهانی شده ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت برساند.