به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، در این آیین بیانیه هیات داوران بخش تئاتر به شرح ذیل قرائت شد:

اکنون، چیچست که قواره‌ای به اندام خوش سرزمین کهن آذربایجان به شمار می‌آمد, غم می‌زاید و از این غمِ سنگین نفسِ ما به شماره می‌افتد. بحران، حاصل عدم آگاهی ما از برخورد درست با طبیعت خداست. آگاهی و آگاهی بخشی جز از مقوله‌ی فرهنگ برنمی‌آید. تئاتر سهم بزرگی از فرهنگ دارد و به هنگام فاجعه و در این مقال و مجالِ فاجعه‌ی انسانی به وجود آمده می‌تواند پیشرو و راهبر کاروان فرهنگی باشد. پس به جاست که دست متولی فرهنگ و هنر را برای همراهی و همگامی با تبیین زوایای پنهان بحران به وجود آمده و فاجعه‌ی انسانی به بار آمده با استفاده از ابزار فرهنگی به گرمی فشرد و افزودن بخش نمایش را به جشنواره به فال نیک گرفت و از سویی هنرمندان تئاتر را ترغیب و تشویق نمود سهمی در این حرکت عظیم فرهنگی داشته باشند.

هیئت داوران بخش نمایش دومین جشنواره‌ی فرهنگی هنری احیاء دریاچه‌ی ارومیه ضمن سپاس و قدردانی از حضور هنرمندان محترمِ دغدغه‌مند در جشنواره، نکات و پیشنهاداتی را به منظور نگرش جامع در جشنواره‌های آتی با موضوع بحران دریاچه‌ی ارومیه یادآور می‌شود:

١- اهتمام جدی در برخورد با موضوع از زوایای مختلف به منظور تبیین عمق فاجعه‌ی به وجود آمده و دوری از سطحی نگری، ساده‌انگاری و کلی‌گویی.

٢- توجه به مقوله‌ی تولید نمایشنامه‌ ها و آثار جدید و پرهیز از ارائه‌ی آثار تولید شده‌ی قبلی.

٣- تلاش وافر در جهت توجه به مقوله‌ی خطیر تحقیق و پژوهش در آثار تولیدی.

۴- اهتمام در بیان دلایل انسانی خشک شدن دریاچه‌ی ارومیه و پرداخت به فاجعه‌ی انسانی و عواقب آن به منظور آگاهی‌سازی جمعی در برخورد با مسئله‌ی آب دریاچه.

۵- پیشنهاد می‌شود به منظور پرداخت اساسی و اصولی به موضوع و تولید نمایشنامه‌های استاندارد از ارائه‌ی مقدار زمانی در فراخوان‌های آتی پرهیز و زمان استاندارد یک نمایش ایده‌آل مدنظر قرار گیرد.

۶- پیشنهاد می‌شود به منظور ترغیب و تشویق برای ورود هنرمندان حرفه‌ای به این مقوله‌ی مهم حمایت مالی لازم جهت تولید آثار شاخص صورت گیرد.

٧- پیشنهاد می‌شود جشنواره‌ی آتی به منظور تبادل آراء و نظریات گروه‌های مختلف از محدوده‌ی استان به منطقه‌ی متأثر از بحران دریاچه‌ی ارومیه گسترش یابد.

با امید به لطف خداوند بزرگ و رحمان و آرزوی احیاء دوباره‌ی دریاچه‌ی زیبای ارومیه

آرای هیئت داوران بخش نمایش

الف) پوستر و بروشور:

هیئت داوران جشنواره جایزه‌ی این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی به مبلغ پنج میلیون ریال را تقدیم می‌کند به طراح بروشور نمایش خدایی که روی اسکله بود جناب آقای علی رنجبر.

ب) هیئت داوران با توجه به عدم توجه کافی گروه‌های نمایشی به مقوله‌ی خطیر طراحی نور در نمایش در این بخش انتخابی ندارد.

ج) گریم:

١- تقدیر: هیئت داوران با اهدای لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی به مبلغ دو میلیون ریال از طراح گریم نمایش خدایی که روی اسکله بود سرکار خانم فائقه محمدزاده تقدیر به عمل می‌آورد.

٢- برگزیده: هیئت داوران جایزه‌ی این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی به مبلغ پنج میلیون ریال را اهدا می‌کند به طراح گریم نمایش سوسامیشام سو، سرکار خانم مریم احمدی از شهرستان اهر.

د: موسیقی:

هیئت داوران جشنواره جایزه‌ی این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی به مبلغ پنج میلیون ریال را تقدیم می‌کند به جناب آقای علیرضا کریم‌پور آهنگساز نمایش باران.

ه) طراحی لباس:

١- تقدیر: هیئت داوران با اهدای لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی به مبلغ دو میلیون ریال از طراح لباس نمایش سوسامیشام سو، آقای سعید نوبهاری از شهرستان اهر تقدیر به عمل می‌آورد.

٢- برگزیده: هیئت داوران جایزه‌ی این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی به مبلغ پنج میلیون ریال را اهدا می‌کند به طراح لباس نمایش باران جناب آقای یوسف پوربشاش.

و) طراحی صحنه:

١- تقدیر: هیئت داوران با اهدای لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی به مبلغ دو میلیون ریال از طراح صحنه‌ی نمایش سوسامیشام‌ سو، آقای امین رجب‌پور تبریزی از شهرستان اهر تقدیر به عمل می‌آورد.

٢- برگزیده: هیئت داوران جایزه‌ی این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی به مبلغ پنج میلیون ریال را مشترکا اهدا می‌کند به طراحان صحنه‌ی نمایش‌های سایی‌لی نفس‌لر سرکار خانم مهدیه داداش‌ رستمی ثالث و نمایش سونسوز سوسوزلوق، سرکار خانم نسیم افشارنیا از شهرستان اهر.

ز) بازیگری زن:

١- تقدیر: هیئت داوران با اهدای لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی به مبلغ دو میلیون ریال از هر یک از بازیگران زیر تقدیر به عمل می‌آورد:

– سرکار خانم لیلا عظیم‌پور برای بازی در نمایش سوسامیشام‌ سو از شهرستان اهر

– سرکار خانم نسیم اصغری برای بازی در نمایش سوسامیشام‌ سو از شهرستان اهر

٢- برگزیده: هیئت داوران جشنواره جایزه‌ی این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی به مبلغ چهار میلیون ریال را مشترکا اهدا می‌کند به سرکار خانم مهدیه داداش رستمی ثالث بازیگر نمایش سایی‌لی نفس‌لر و سرکار خانم الهام هوشمند برای بازی در نمایش خدایی که روی اسکله بود.

ح) بازیگری مرد:

١- تقدیر ویژه: هیئت داوران با اهداء لوح تقدیر و مبلغ سه میلیون ریال از بازیگر خردسال نمایش سوسامیشام‌ سو، آقای رسا رواسجانی از شهرستان اهر تقدیر به عمل می‌آورد.

٢- تقدیر: هیئت داوران با اهدای لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی به مبلغ دو میلیون ریال از هر یک از بازیگران زیر تقدیر به عمل می‌آورد:

– جناب آقای جهانگیر چالاکی بازیگر نمایش سفرهای مهندس

– جناب آقای امین حاجی اکبری برای بازی در نمایش او با شماست.

٣- برگزیده: هیئت داوران در بخش بازیگر برگزیده‌ی مرد انتخابی ندارد.

ت) طرح و ایده:

هیئت داوران با تأسف از تولید نمایشنامه به معنای واقعی کلمه در این بخش به منظور تشویق و ترغیب با اهدا لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی به مبلغ چهار میلیون ریال از طراح ایده‌ی نمایش خدایی که روی اسکله بود سرکار خانم غزل یزدانی تقدیر به عمل می‌آورد.

ی) کارگردانی و نمایش برگزیده:

هیئت داوران جشنواره در بخش کارگردانی و نمایش برگزیده جشنواره انتخابی ندارد.

با آرزوی توفیقات روزافزون برای هنرمندان آگاه و آگاهی‌بخش

براساس این گزارش منصور حمیدی، سیروس مصطفی و فریدون ولایی داوری بخش نمایش دومین جشنواره‌ی فرهنگی و هنری احیاء دریاچه‌ی ارومیه را بر عهده داشتند.