به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، دکتر بهبود جعفری در گفتگو با خبرنگاران گفت: گسترش صنعت گردشگری علاوه بر نقش و تاثیر در ابراز هویت ملی و ایجاد امنیت اجتماعی موجب ارتقای ابعاد وسیع اقتصادی ازجمله ایجاد فرصت های شغلی، درآمدزایی، کاهش فقر و گسترش عدالت اجتماعی و رفاه در جامعه می شود.

وی با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل های گردشگری استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: مبحث گردشگری و توریسم به همراه جاذبه ها و جلوه های طبیعی از ارزش دو چندان برخوردارند که از این جهت یکی از مهمترین اشکال آن اکوتوریسم (گردشگری طبیعی) را شکل می دهند.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای عالی استانها در ادامه خاطر نشان کرد: گروه بزرگی ازگردشگران جهان، تنها برای دیدار از مناطق طبیعی نامسکونی و دست نخورده جهان سفر می کنند و به تماشای گیاهان، پرندگان و جانوران بالاخص جنگل ها مانند جنگل های بکر ارسباران می پردازند که جذب آنها باید در اولویت سازمان های مربوطه باشد.

دکتر جعفری ادامه داد: در کشور ما صنعت توریسم آن چنان که باید گسترش وتوسعه نیافته است و با توجه به این که در تمامی برنامه های توسعه سالیانه اخیر، به رهایی از اقتصاد تک محصولی متکی بر صادرات نفت تاکید شده، ولی در عمل موفقیتی حاصل نشده است. کشورهایی این صنعت پویا را

وی با اعلام اینکه برخی کشور ها صنعت توریسم و گردشگری را به عنوان منبع اصلی درآمد، اشتغال، رشد بخش خصوصی وتوسعه ساختارزیربنایی می دانند، گفت: رشد و توسعه صنعت توریسم در ایران به عنوان یکی از راهکارهای رهایی ازاقتصاد تک محصولی و متنوع سازی منابع درآمد کشور، باید بیش از پیش مورد توجه برنامه ریزان، سیاست گذاران کشور قرارگیرد.

عضو شورای شهر اهر در ادامه با اشاره به وضعیت گردشگری استان آذربایجان شرقی نیز تصریح کرد: این استان به دلیل داشتن تنوع اقلیمی و ظرفیت های بالای اقتصادی، فرهنگی، گردشگری و… جایگاه ویژه ای در منطقه و کشورمان و به خصوص در دنیا دارد که می تواند درتمام عرصه ها تاثیر گذار باشد که در این راستا می توان به اکوتوریسم منطقه حفاظت شده ارسباران اشاره کرد.

بهبود جعفری اهمیت منطقه ارسباران را تنها به دلیل ویژگی های خاص اکوتوریسم، مناظر طبیعی، گیاهی، جانوری و زیست محیطی آن ندانست و تاکید کرد: میراث تاریخی و فرهنگی این منطقه نیز مانند آرمگاه شیخ شهاب الدین محمود اهری، کاروانسرای گویجه بئل، بازار تاریخی اهر، قلعه جوشون و همچنین روستاهای مهمی با ابنیه تاریخی مهم که ناشناخته باقی مانده مثل قلعه های واقع در روستای تاتار از زمان های گذشته مورد توجه بوده است.

وی همچنین درباره مجموعه های فرهنگی استان آذربایجان شرقی تصریح کرد: در روستای «وینق» ساختمانی وجود دارد که از قلعه تاریخی و معماری منحصر به فرد است. این ساختمان به صورت قصر و قلعه جنگلی است واین بناها باعث می شود بستر برای ایجاد پارک های جنگلی واسکان های گردشگران فراهم شود.

نماینده استان آذربایجان شرقی در شورای  عالی استانها در ادامه سخنان خود تاکید کرد: تالاب یوسفلو، قلعه شیربیت و کتیبه روستای شیشه که به گلین داشی معروف است، بنیه تاریخی یک ملت و یک کشور را در خود ذخیره کرده که بدون هیچ حفاظت و سرمایه گذاری به حال خود رها شده است.

دکتر بهبود جعفری در پایان گفت: ضرورت دارد ظرفیت ها و مناطق گردشگری اصلی شهرستان اهر و منطقه ارسباران در سریعترین زمان ممکن شناسایی شود و مناطق گردش پذیر، اماکن تاریخی، جاذبه های طبیعی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.