به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، عباس شاه محمدزاده در گفت و گو با خبرنگاران، راه اندازی مرکز پژوهش تئاتر کوتاه کشور در شهرستان اهر را ضروری دانست و گفت: رویدادهای فرهنگی و هنری و جشنواره هایی که در شهرستان‌ ها اجرا می‌ شود، نسبت به جشنواره‌ هایی که در پایتخت اتفاق می‌ افتد مطمئناً تفاوت‌ هایی در نحوه اجرایی، حمایت‌ های دولت و دیده شدن هنرمندان شهرستان و پایتخت وجود دارد.

وی ادامه داد: تفاوت‌ هایی که بین میزبانی از جشنواره‌ ها در شهرستان‌ ها و پایتخت وجود دارد، عمدتاً در مسائل مالی است چرا که شهرستان‌ های محروم همچون اهر توان گرفتن بودجه لازم را ندارند.

کارشناس ارشد تئاتر اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه جشنواره سراسری تئاترهای کوتاه ارسباران (قره داغ) در شهرهای اهر، هریس، ورزقان، کلیبر، هوراند و روستاهای هم‌جوار برگزار می شود، افزود: این گونه جشنواره ها می‌ تواند آثار مثبتی از نظر پیشرفت هنرمندان، تبادل آثار، دیده شدن منطقه ارسباران در سطح کشور داشته باشد.

شاه‌محمدزاده ابراز داشت: حمایت مردمی یکی از شاخصه هایی است که جشنواره سراسری تئاترهای کوتاه ارسباران را با سایر جشنواره‌ های فرهنگی و هنری متمایز می‌ کند.

وی با تأکید بر اینکه ۸۰ درصد از مردم و مسئولان شهرستانی از جشنواره سراسری تئاترهای کوتاه ارسباران حمایت می‌ک نند و حمایت اداره‌ کل هنرهای نمایشی وزارت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها ۲۰ درصد است، گفت: سهم حمایتی وزارت ارشاد در جشنواره سراسری تئاترهای کوتاه ارسباران (قره داغ) طبق تفاهم‌ نامه ۴۰ میلیون تومان است ولی باید قبول کنیم که حمایت مردمی و مسئولان شهرستان این جشنواره را اداره می کند.

کارشناس ارشد تئاتر اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین یادآور شد: هنرمندانی که در پایتخت فعالیت می‌ کنند به‌ راحتی می‌ توانند در ایران دیده شوند و آن هنرمندانی که در شهرستان‌ ها سکونت دارند طبیعتاً توان اجرای نمایش در پایتخت ندارند اما اگر هزینه‌ های گروه‌ های نمایشی از سوی دولت تأمین شود، شاهد ظهور استعدادهای بسیاری خواهیم بود.

عباس شاه محمدزاده تصریح کرد: امیدوارم روزی برسد که دولت با حمایت‌ های خود، گروه‌ های نمایشی از شهرستان‌ ها را جهت اجرا در سالن‌ های خصوصی تهران دعوت کند تا این هنرمندان بیشتر در کشور دیده شوند.

وی با اشاره به اینکه جشنواره سراسری تئاترهای کوتاه ارسباران تنها جشنواره‌ ای است که در کشور فقط به تئاترهای زیر ۱۵ دقیقه پرداخت می‌ کند، بیان کرد: در سال ۹۸ قرار است جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران کار پژوهشی در مورد تئاتر نیز انجام دهد.

کارشناس ارشد تئاتر اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود گفت: تئاتر کوتاه تأثیرگذاری زیادی دارد و علی رغم اینکه انتقال مفاهیم و پیام به مخاطبان در عرض کمتر از ۱۵ دقیقه سخت است ولی در جشنواره سراسری تئاترهای کوتاه ارسباران توانستیم به این امر دست یابیم.