به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، عبدالرضا کلانتری در گفتگو با خبرنگاران ضمن اعلام اینکه چجد ماه پیش یک رأس شوکای نابالغ توسط یک چوپان محلی پیدا و به اداره حفاظت محیط زیست کلیبر تحویل داده شده بود، گفت: گونه کمیاب شوکا که تحت حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی است، بیش از سه ماه تحت نظر دامپزشک معتمد اداره کل قرار داشت و پس از اطمینان از سلامت و توانایی زندگی در طبیعت، در منطقه حفاظت شده ارسباران رهاسازی شد.

وی افزود: این شوکا در موقع تحویل ۱.۲ کیلوگرم وزن داشت و با مراقبت و تغذیه لازم در زمان رهاسازی وزن آن به بیش از ۱۰ کیلوگرم رسید.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کلیبر ادامه داد: شوکا با نام علمی Capreolus Capreolus نوعی گوزن کوچک بومی اورآسیا به رنگ سربی یا سرخ است که بیشتر در مناطق سردسیر زندگی می کند.

کلانتری ادامه داد: شوکا با ۹۵ تا ۱۳۵ سانتی متر طول و ۶۵ تا ۷۵ سانتی متر ارتفاع در ناحیهٔ شانه و ۱۵ تا ۳۰ کیلوگرم وزن، گوزنی نسبتاً کوچک است.

وی با اشاره به اینکه غذای شوکا علف‌، برگ‌، جوانه، قارچ‌ و میوه است و به علف های لطیف و نورس و مرطوب علاقه دارد، خاطرنشان کرد: پلنگ، گرگ، شغال، گربه جنگلی و پرندگان شکاری مهمترین دشمنان طبیعی این حیوان هستند.

وی در پایان با بیان اینکه زیستگاه اصلی شوکا در ایران کرانه های دریای خزر بوده و تعداد کمی نیز در غرب و شمال غرب کشور مشاهده شده است، گفت: این حیوان جمعیت بسیار خوبی در اروپا دارد و جمعیت آن در نیم قرن اخیر افزایش چشمگیری نیز یافته و تنها در اروپای مرکزی به ۱۵ میلیون رأس رسیده‌ است اما در خاورمیانه وضعیت نامناسبی دارد.