به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، زاهد محمودی در آئین افتتاح هشتمین جشنواره ملی ورنی و نمایشگاه صنایع دستی و عشایری اهر با اعلام اینکه شناسنامه دار کردن و برندسازی ورنی، لازمه توسعه صادرات آن است، گفت: اگر بخواهیم برای صادرات ورنی در بازارهای جهانی به عنوان برندی از آذربایجان داشته باشیم، نیاز دارد این هنر را استانداردسازی و شناسنامه دار کنیم.

وی با ذکر اینکه معرفی بیشتر ورنی تولیدی اهر، می تواند در اقتصاد منطقه تأثیرگذار باشد، أکید کرد: استانداردسازی و برندسازی محصول ورنی بر رونق صادرات این صنعت می افزاید و اگر امروزه فرش ایران در دنیا نام و آوازه خوبی دارد، بایستی برای ورنی نیز برندسازی کنیم.

فرماندار اهر همچنین گفت: در شهرستان اهر سالانه نزدیک به ۱۴ هزار مترمربع ورنی تولید می شود و به کشورهای روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان، آلمان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی و آمریکا صادر می شود.

محمودی با اشاره به اینکه شهرستان اهر با مرکزیت منطقه ارسباران به عنوان پایتخت ورنی ایران شناخته می شود، اظهار داشت: اگر جشنواره ورنی در اهر برگزار می‌پ شود به خاطر جایگاهی است که در حوزه تولید ورنی در سطح استان و کشور دارد.

وی ضمن اعلام اینکه صنایع دستی ورنی در اقصی نقاط کشور بافته می شود ولی ورنی که عشایر می بافند در کشور جایگاه ویژه‌ ای دارد، افزود: قدمت بیش از ۷۰۰ ساله ورنی منطقه قره داغ نشان گر اهمیت صنعت ورنی بافی در این منطقه است.

فرماندار شهرستان اهر در ادامه با بیان این‌که معیشت عشایر ارسباران و علی الخصوص شهرستان اهر از طریق دام پروری و ورنی بافی تأمین می شود، گفت: ورنی بافان بدون اینکه نیاز به نقشه و طرح داشته باشند ورنی می بافند که در واقع طرح ورنی تبلور اعتقادات، آداب و رسوم و فکر و ایده بافنده است.

زاهد محمودی همچنین با تأکید بر اینکه رفع موانع تولید و زمینه سازی برای صادرات بیشتر ورنی مصداق بارز حمایت از کالای ایرانی است، گفت: حمایت از ورنی و صنایع دستی و تلاش برای صادرات تولیدات صنایع دستی نمونه بارز اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی است که می تواند اقتصاد کشور را از وابستگی به فروش نفت رهایی داده و به سمت اقتصاد بدون نفت سوق دهد.

وی در پایان بر لزوم رفع ایرادات ورنی در راستای اقتصادی کردن این محصول تأکید کرد و گفت: در بحث محصول ورنی باید به فکر اقتصادی کردن آن باشیم تا در زندگی روستائیان و عشایر تحول اقتصادی به وجود آید و حضور مستمر ورنی را در بازار جهانی تقویت کنیم.