به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، مهندس اصغر مالکی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه پس از روی کار آمدن مدیران جدید شرکت مس سونگون تحول عظیمی در این مجموعه ایجاد شده است، گفت: در آینده نزدیک شاغلان مجتمع مس سونگون ورزقان چندین برابر افزایش می یابد که طی آن پیش بینی می شود برای ۳۰۰ نفر اشتغال مستقیم و سه هزار نفر نیز اشتغال غیر مستقیم ایجاد می شود.

وی ضمن بیان اینکه قرارداد کارخانه ذوب و طرح های توسعه معدن مس سونگون ورزقان با چینی ها منعقد شده، افزود: مقرر شده طی ماه های آینده عملیات تجهیز و راه اندازی طرح های توسعه مس در ورزقان به اتمام برسد.

رئیس کمیسیون فلزی خانه معدن آذربایجان شرقی همچنین در خصوص کارخانه هیپ‌ لیچینگ مس سونگون گفت: کارخانه هیپ‌ لیچینگ مس سونگون با هدف تولید سالانه سه هزار تن مس کاتد ۹۹.۹ درصد برنامه ریزی شده است که قابلیت افزایش به پنج هزار تن نیز وجود دارد که با راه اندازی این کارخانه برای ۷۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۵۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد.

مهندس اصغر مالکی در ادامه با بیان این‌که انتقال تکنولوژی مجتمع مس سونگون توسط شرکت چینی انجام می شود، اظهار کرد: هدف ذوب در سونگون، بومی سازی تمام قطعات موجود است.

وی گفت: اکتشافاتی زیر رودخانه سونگون انجام شده است که به علت وجود پتانسیل های زیاد و تداوم عملیات اکتشافات، آینده معدن مس آذربایجان درخشان است.

رئیس کمیسیون فلزی خانه معدن آذربایجان شرقی با اشاره به تولید ۱۴ میلیون تن ماده معدنی در مجتمع مس سونگون، خاطرنشان کرد: هر ماه حدود ۶۰ میلیون تن خاک برداری از این شرکت انجام می شود که انجام دادن این اقدامات بدون نرم افزارهای پیشرفته غیر ممکن است.

مهندس مالکی افزود: پروژه دیگر در حال اجرای مجتمع مس سونگون، احداث کارخانه آهک هیدراته در شهرستان اهر است که با افتتاح این کارخانه شاهد اشتغالزایی در منطقه خواهیم بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه توسعه معدن مس مزرعه از اولویت کاری مجتمع مس سونگون است، خاطرنشان کرد: امیدواریم با راه اندازی فاز دوم معدن مس مزرعه اهر، شاهد تولید کنسانتره پر عیار و افزایش اشتغالزایی در این شهرستان شویم.

رئیس کمیسیون فلزی خانه معدن آذربایجان شرقی در پایان سخنان خود با اعلام اینکه معدن جوبند اهر توسط شرکت تامین اجتماعی سرمایه گذاری «شستا» مدیریت می شود، گفت: آهن حاصل از این معدن را سیمان صوفیان برداشت کرده ولی بایستی قسمت مس آن را با معادنی که نیازمند مس پاک هستند، لینک کنیم تا از این معدن نیز بهره مند شویم.