به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، آیت الله جواد حاجی زاده در آئین اختتامیه هشتمین جشنواره ملی ورنی و نمایشگاه صنایع دستی و عشایری اهر با اشاره به اینکه توسعه ورنی بافی و صادرات ورنی، زمینه ای برای اشتغال زایی و تأمین معیشت عشایر و روستائیان است، گفت: جشنواره ملی ورنی اهر می تواند به نقش آفرینی این هنر در استان و کشور کمک کند لذا در این میان از مسئولان استانی، کشوری و شهرستانی انتظار می رود تا حمایت از این جشنواره، به رشد و توسعه هنر ورنی کمک کنند.

وی با ذکر اینکه منطقه ارسباران ظرفیت های منحصر به فردی مانند بافت ورنی و تولید صنایع دستی بومی دارد، گفت: ما هنوز به اهمیت و ارزش های هنر ورنی پی نبرده ایم و این در حالی است که اگر به کشورهایی همچون ترکیه و اروپای نگاه کنیم، متوجه می شویم که آن ها بیش از ما مشتاق خرید ورنی های آذربایجان علی الخصوص منطقه ارسباران هستند.

امام جمعه اهر تصریح کرد: اگر روزی فرصتی باشد تا جشنواره ورنی در کشورهایی که بیش از همه مشتری ورنی هستند برگزار شود، آن وقت بیشتر به اهمیت این هنر پی خواهیم برد.

آیت الله حاجی زاده با ذکر اینکه کشور با کمبود منابع ارزی مواجه بوده ولی با توسعه و رفع موانع صادرات ورنی حداقل بخشی از نیازهای ارزی کشور از این طریق تأمین می شود، گفت: با توجه به اینکه ورنی تولید ملی و صنایع دستی بومی است، برای توسعه به حمایت همه جانبه مسئولین و تمامی اقشار جامعه نیاز دارد.

وی ابراز داشت: حمایت از کالای ایرانی، حفظ ارزش های ایرانی و اسلامی و مسائل معیشتی و اقتصادی از جمله مواردی هستند که باید برای حفظ آن ها پافشاری کنیم.

امام جمعه شهرستان اهر در پایان خواستار راه اندازی آموزش های تخصصی ورنی بافی در شهرستان اهر و منطقه ارسباران شد و افزود: روستائیان از نظر شناخت ورنی هیچ مشکلی ندارند چون این هنر از اجدادشان به آن‌ها رسیده اما در خصوص جوانان شهرنشین بایستی برنامه ای اندیشیده شود تا از از اهمیت هنر ورنی اطلاعاتی داشته باشند.