به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، مهندس قادر رضایی در گفتگو با خبرنگاران گفت: برنامه استخراج از معدن مس سونگون در سال جاری ۵۱ میلیون تن (کل تناژ ماده معدنی، کم‌ عیار و اکسید و باطله) است که در بحث حمل ماده معدنی از ابتدای سال تاکنون ۱۱ درصد و در کل تناژ حمل‌ شده ۸ درصد نسبت به برنامه جلوتر هستیم.

وی با اشاره به این‌ که بر‌اساس آخرین حفاری صورت‌ گرفته در سال‌ ۹۵ و ۹۶ حدوداً ۱۵‌ درصد به ذخیره زمین‌ شناسی اضافه‌ شده است، درباره میزان ذخیره قطعی شناسایی‌ شده در معدن مس سونگون گفت: بر اساس آخرین حفاری‌ های اکتشافی تکمیلی صورت‌ گرفته، میزان ذخیره قطعی زمین‌ شناسی در محدوده معدن مس سونگون بالای یک‌ میلیارد تن با عیار ۰/۵۷ درصد است.

مدیر امور معدن مجتمع مس سونگون همچنین تصریح کرد: بر پایه آخرین طراحی‌ های انجام‌ شده در سال ۹۶ که بر اساس مدل بلوکی جدید و شرایط کنونی معدن سونگون صورت گرفته است، ذخیره قابل بهره‌ برداری ۵۲۲ میلیون تن با عیار ۰/۵۹ در صد است.

مهندس رضایی به اقدامات انجام شده برای کاهش هزینه‌ های معدن نیز اشاره کرد و اظهار داشت: بیشترین و اصلی‌ ترین هزینه‌ های معدن مس سونگون به هزینه‌ های پیمانکاران مربوط می‌ شود که بالای ۹۵ درصد هزینه‌ ها را در بر می‌ گیرد.

وی افزود: در این خصوص طی سال گذشته با افزایش تعامل با پیمانکاران سعی کردیم در بهینه‌ سازی حفاری و انفجار در بخش مصرف نیترات و متراژ حفاری حدوداً ۴.۵ میلیارد تومان بدون در نظر گرفتن سایر اقلام مواد ناریه (فتیله انفجاری، نانل و …)، کاهش استهلاک ماشی ن‌آلات و کاهش هزینه داشته باشیم.

مدیر امور معدن مجتمع مس سونگون همچنین خاطرنشان کرد: تکمیل حفاری‌ های اکتشافی جهت افزایش کلاس ذخیره معدنی، تکمیل مطالعات ژئوتکنیکی و هیدروژئولوژی جهت تعیین شیب بهینه پله‌ ها و دیواره نهایی پیت در مناطق مختلف معدن، تکمیل طراحی‌ های کوتاه‌ مدت و بلند مدت و طرح دامپ‌ های باطله و مطالعات توسعه معدن مس سونگون از مهم‌ ترین برنامه‌های در دست اقدام امور معدن مجتمع سونگون است.

مهندس قادر رضایی با تأکید بر این‌ که در حال حاضر برای بهینه‌ سازی فعالیت‌ های معدنی همکاری‌ های خوبی را با دانشگاه‌ های استان و کشور آغاز کرده‌ ایم، گفت: در این زمینه سه پروژه در سطح دکتری با دانشگاه صنعتی امیرکبیر و سه پروژه در سطح کارشناسی ارشد با دانشگاه صنعتی سهند تبریز در دست اقدام داریم که امیدواریم با اتمام این طرح‌ ها شاهد بهینه‌ سازی بیشتر فعالیت‌ های معدنی در مجتمع مس سونگون باشیم.

وی به مهم‌ ترین اقدامات صورت گرفته در معدن سونگون در سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: بهینه‌ سازی حفاری و انفجار، ساخت مدل استخراجی و استفاده از آن در طراحی‌ ها و ارسال مواد به سنگ‌ شکن، راه‌ اندازی نرم‌افزار Ore Controll سونگون، مکانیزه سازی تبادل اطلاعات بین واحدهای امور معدن با راه‌ اندازی و اجرای Script های ایجاد شده در نرم‌ افزار معدنی Datamine، بهینه‌ سازی و نوسازی ناوگان حمل‌ و نقل پیمانکاران و برگزاری دوره‌ های تخصصی کارکنان و ارتقا سطح علمی آنان از مهم‌ ترین اقدامات و دستاوردهای این امور در سال ۹۶ بوده است.

مدیر امور معدن مجتمع مس سونگون ورزقان در ادامه سخنان خود در‌باره اقداماتی که در زمینه بهینه‌ سازی حفاری و انفجار صورت گرفته است، گفت: با انجام این بهینه‌ سازی‌ ها در پترن‌ های حفاری و الگوهای آتشباری در سال ۹۶، کل حجم آتشباری شده حدوداً ۱۷ درصد نسبت به سال‌ های قبل افزایش ‌یافته است.

مهندس رضایی ادامه داد: همچنین کل متراژ حفاری و مقدار مصرف مواد منفجره در سال ۹۶ نسبت به سال‌ های قبل به ترتیب ۲۰ درصد و ۱۸ درصد کاهش ‌یافته است به‌ طوری‌ که مقدار خرج ویژه مصرفی مواد ناریه در سونگون از ۴۲۹ گرم بر مترمکعب به ۳۱۱ گرم بر مترمکعب و مقدار حفاری ویژه از ۰.۰۴۴ متر بر مترمکعب به ۰.۰۳ متر بر مترمکعب کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان این‌که ساخت مدل استخراجی و استفاده از آن در طراحی‌ ها و ارسال مواد به سنگ‌ شکن پیش‌ بینی عیار مس و اکسید مس را حدوداً ۴ درصد بهبود بخشیده است، اظهار داشت: مهم‌ترین اطلاعات کاربردی در هر معدن اطلاعات به‌ دست‌ آمده از چال‌ های حفاری و انفجاری است که در این زمینه داده‌ های عیاری به‌ دست‌ آمده روزانه جهت ساخت مدل بلوکی استخراجی در معدن سونگون نتایج قابل قبولی را در بهبود نتایج عیاری قابل پیش‌ بینی نسبت به بلوک اکتشافی ایجاد کرده است.