به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، کارگاه آموزشی «جام باشگاه‌ های کتاب‌ خوانی کودک و نوجوان» با حضور رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس اداره کتابخانه‌ های عمومی شهرستان اهر و ٢٢ نفر از تسهیلگران و فعالین فرهنگی در سالن آمفی تئاتر کتابخانه عمومی شیخ شهاب الدین اهری برگزار شد.

جام باشگاه‌ های کتاب‌ خوانی کودک و نوجوان به منظور توسعه فرهنگی و ترویج کتابخوانی توسط معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد و اسلامی با همکاری ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب که نمایندگان دستگاه های دولتی و غیردولتی در آن عضویت دارند، برگزار می‌ شود.

این جام با مشارکت نهادهای غیردولتی و دستگاه های اجرایی و عمومی استان ها و شهرستان ها، در شهرها و روستاهای متقاضی شرکت در جام برگزار می‌ شود و شهرستان اهر در این خصوص بیش از  ٢۵ باشگاه با مشارکت مهد کودک ها، مدارس، کتابخانه ها و پایگاه های مقاومت مساجد تشکیل داده است.

گفتنی است در این کارگاه، خدیجه صادق پور، کتابدار و مربی کارگاه جام باشگاه های کتاب خوانی کودک و نوجوان اهر، درباره روش های ترویج کتابخوانی و شیوه های خواندن خلاق سخن گفت و درباره شرایط ثبت باشگاه و فعالیت های مورد انتظار از باشگاه کتابخوانی و شیوه های آماده سازی مستندات برای حاضرین توضیحاتی ارائه نمود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اهر در این کارگاه ضمن بیان اهمیت کتاب و کتابخوانی، هدف از شرکت در جام را در اصل ترویج کتابخوانی در سنین کودکی عنوان کرد و گفت: هدف از طرح جام باشگاه‌ های کتابخوانی کودک و نوجوان، همه‌ گیر کردن کتاب و کتابخوانی به ویژه در کودکان و نوجوانان است.

مهدی زارعی افزود: وظیفه اصلی باشگاه‌ های کتابخوانی، بسترسازی برای جذب کودکان و نوجوانان به کتاب و مطالعه با استفاده از روش‌ هایی همانند معرفی کتاب، مطالعه گروهی، نقد و بررسی، مبادله کتاب، خلاصه‌ نویسی کتاب و نامه به نویسندگان است.

وی گفت: جام باشگاه‌ های کتاب‌خوانی عنوان طرحی پیشرو و پویا برای راه‌ اندازی و فعال کردن باشگاه‌ های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان در سراسر کشور است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اهر در ادامه با اشاره به اینکه این برنامه حاصل مشاهده فعالیت کودکان و نوجوانان و رسیدن به شناختی از روش‌ها و علایق فردی و اجتماعی آنان است، خاطرنشان کرد: این طرح از آنجا پیشرو و پویا خوانده می‌ شود که علاوه بر ارائه راه حل درخصوص ارتباط با مخاطب و استفاده خلاقانه از زیرساخت‌ های موجود، می‌ تواند در هر شرایط جغرافیایی و بسته به شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجرایی مختلف، دوباره طراحی و به اجرا گذاشته شود.

مهدی زارعی در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: اگر خروجی باشگاه های شهرستان، کتابخوان کردن حتی ١٠ کودک از میان اعضای ٢۵ باشگاه داوطلب باشد، خالی از فایده نبوده و این فعالیت ارزش صرف زمان را دارد.