به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، داود بهبودی در نشست خبری به مناسبت روز ملی آمار و برنامه ریزی نرخ بیکاری در آذربایجان شرقی را کمتر از میانگین کشوری دانست و گفت: در استان آذربایجان شرقی ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار شاغل و ۱۵۰ هزار نفر نیز بیکار داریم که ۱۰ درصد نرخ بیکاری در استان است.

وی افزود: بر اساس تعریف بیکاری، جمعیت فعال و جویای کار به عنوان بیکار مطرح است و افرادی که در دو هفته گذشته مزدی از بابت کار کردن دریافت نکرده‌ اند، دانشجویان، زنان خانه دار و … در نرخ بیکاری محاسبه نمی‌ شوند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه بر اساس سرشماری سال ۹۵ نسبت به سال ۹۰، آمارها نشان از افزایش مهاجرت است و این اتفاق دلایل مختلف اقتصادی و اجتماعی و سیاسی داشته و ریشه دارتر است، ابراز داشت: حلقه اول مهاجرت ما نخبگان و سرمایه گذاران هستند و کارگران نیستند که این موضوع باید ریشه یابی شده و مشکلات آن رفع شود.

بهبودی در ادامه با اشاره به اهمیت آمار در روند توسعه کشور، اظهار داشت: چالش امروز آمار کشور، ارائه اطلاعات ناکافی و حتی نادرست به آمارگیران از سوی مردم است که باید فرهنگ آمار در بین مردم ترویج شود.

وی با تاکید بر اینکه آمار و اطلاعات مردم که در اختیار آمارگیران است به صورت محرمانه در اختیار سازمان آمار برای برنامه ریزی توسعه‌ ای کشور قرار می‌ گیرد و در اختیار هیچ نهادی نیست، افزود: همواره توسعه، فرایند تعاملِ دولت، مردم، نخبگان، رسانه‌ ها و … است که باید از همه فرصت‌ ها و تهدیدها برای توسعه کشور استفاده کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به اینکه مدت اجرای برخی از پروژه‌ ها غیر متعارف شده است، گفت: متوسط اجرای پروژه‌ های «ملی» در استان آذربایجان شرقی ۱۳ سال است که نمونه‌ های آن، راه آهن میانه – بستان آباد و خط انتقال ارس به تبریز است اما قدم‌ های بزرگی هم برای تکمیل آنها در این دولت برداشته شد.

داود بهبودی در ادامه ابراز داشت: پروژه‌ هایی مانند اتوبان تبریز – سهند از جمله پروژه‌ هایی است که با رویکرد جدید دولت برای تسریع در بهره برداری آن، به صورت ۶۰ درصد دولتی و ۴۰ درصد به بخش خصوصی واگذار شد و نمونه دیگر آن، بزرگراه تبریز – مرند – بازرگان است که به مشارکت با بخش خصوصی واگذار شده است.

وی با بیان اینکه در ابتدای دولت یازدهم، بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام داشتیم، خاطر نشان کرد: با وجود اینکه تعدادی از پروژه‌ ها پیشرفت کرده، پول هم تزریق شده و پروژه جدیدی آغاز نکرده است، به دلیل تورم و تعدیل، اکنون به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه‌ های نیمه تمام نیاز داریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی میزان پروژه‌ های نیمه تمام آذربایجان شرقی را ۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: دلیل اینکه وعده‌ های بهره برداری پروژه‌ ها از سوی دولت به تأخیر می افتد که هیچکدام خوشایند نیست، نتیجه برآیند نظامات تأمین مالی و تأمین نیازای اولیه و … است.

دکتر بهبودی در پایان خاطر نشان کرد: در پروژه‌ های سفر ریاست جمهوری دولت یازدهم، از ۲۱ پروژه ۱۸ پروژه تا پایان دولت یازدهم به اتمام رسید و سرعت اتمام پروژه‌ های در دست اجرا از جمله بزرگراه اهر – تبریز و راه آهن میانه – تبریز و تصفیه خانه فاضلاب و … ملموس است.