به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، حجت الاسلام محمدرضا خلیلی در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه متأسفانه برخی از نهادها تعدادی از موقوفات شهرستان اهر را به صورت غیرقانونی تصرف کرده اند و از سال گذشته نیز تا به امروز چندین مورد از تصرفات موقوفات خلع ید کرده ایم، گفت: توصیه ما به برخی از نهادهایی که غیرقانونی موقوفات شهرستان را تصرف کرده اند این است که اگر تعامل نکنند برای حفظ موقوفات مجبور هستیم از طریق مراجع قضایی اقدام کنیم.

وی همچنین از سنددار شدن تمامی موقوفات شهرستان اهر در طی سال های اخیر خبر داد و گفت: با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک و بنیاد مسکن شهرستان اهر و همکاران اداره اوقاف توانسته ایم به منظور جلوگیری از تصرفات غیرقانونی موقوفه ها، ۱۰۰ درصد موقوفات شهرستان اهر را سنددار کنیم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اهر اضافه کرد: تمامی مشخصات و اطلاعات موقوفات شهرستان اهر در سامانه جامع اطلاعاتی موقوفات ثبت‌ شده است.

حجت الاسلام خلیلی با ذکر اینکه برخی از موقوفات واقفان در شهرستان اهر، کمک به تأمین دارو و درمان بیماران بی بضاعت و نیازمند است، گفت: در طی سال جاری به ۱۰۰ نفر از بیماران نیازمند که در تأمین هزینه های درمان و دارو با مشکل مواجه بودند، از طریق موقوفات کمک مالی صورت گرفته است.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر بتوانیم فرهنگ وقف را در جامعه نهادینه کرده و به مردم بشناسانیم، با این فرهنگ اغلب مشکلات جامعه قابل‌ رفع خواهد بود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه اهر بابیان اینکه تسری بخشی و ترویج فرهنگ وقف در جامعه می‌ تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حتی خانوادگی حل کند، ابراز داشت: برخی از واقفان خیراندیش موقوفات خود را با نیّت صرف در امور تحصیل دانش آموزان بی‌ بضاعت کرده‌ اند تا دانش‌ آموزانی که در تأمین هزینه‌ های تحصیلی مشکل‌ دارند، برای آن‌ ها صرف شود.

حجت الاسلام محمدرضا خلیلی با تأکید بر اینکه هر احسان و صدقه‌ ای که در قالب وقف باشد تا سال‌ های سال و حتی قرن‌ ها ماندگار می‌ شود، بیان داشت: وقتی خیری زمینی را با نیّت مدرسه‌ سازی وقف می‌ کند و اگر غیر از نیت خیر تغییر کاربری در آن زمین انجام شود، نیّت آن خیر تحت‌ الشعاع قرار می‌ گیرد.

وی، حفظ موقوفه و درآمدزایی موقوفات را از وظایف ذاتی سازمان اوقاف و امور خیریه برشمرد و افزود: یکی دیگر از وظایف اوقاف و امور خیریه اجرای امینانه نیات واقفین و نظارت بر اجرای امینانه نیات واقفین بوده به‌ طوری که برخی از موقوفات با تبلیغ و ترویج دین اسلام، تبلیغ و ترویج قرآن، بحث شعائر اسلام، تعزیه‌ داری امام حسین (ع) است که برای عمل به نیات واقفین نیاز به برنامه‌ های فرهنگی داریم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهر، حجت‌الاسلام محمدرضا خلیلی در گفت‌وگو با خبرنگاران با تبریک دهه وقف با اشاره به اینکه ۲۷ ماه صفر به‌عنوان روز وقف نام‌گذاری شده و هر سال دهه وقف با سالروز رحلت جان‌سوز پیامبر اکرم(ص) مصادف می‌شود، اظهار داشت: وقف در بحث احسان صدقه جاریه به آن گفته می‌شود شاید هر روز صدقه می‌دهیم اما این صدقات ثواب موقتی دارد.

وی افزود: تفاوتی که وقف با سایر احسانات و صدقات دارد این است که وقف به‌عنوان صدقه جاریه و چشمه همیشه جاری شناخته می‌شود و تا قیام قیامت که وقف پابرجاست واقف خیراندیش ثواب اخروی می‌برد به‌طور مثال فردی قرن‌ها پیش وقفی کرده است با آن‌که از دنیا رفته ولی هنوز نامه اعمال وی باز است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اهر در پایان با اشاره به اینکه در اجرای برنامه‌ های فرهنگی و تبلیغی مشترک با سایر سازمان‌ ها، نهادها و دستگاه‌ ها تعامل بسیار خوبی داریم، بیان کرد: امیدواریم با حمایت همه‌ جانبه مسئولان و راهنمایی و همراهی رسانه‌ ها بتوانیم اوقاف و امور خیریه را بیشتر به مردم بشناسانیم.