به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، داور نامدار در گفتگو با خبرنگاران از اجرای طرح توسعه جنگل کاری ارسباران به مساحت ۳۰ هکتار در شهرستان اهر خبر داد و گفت: این طرح در قالب طرح ملی صیانت از جنگل های ارسباران تأمین اعتبار شده است و بعد از انجام مطالعات کارشناسی ۳۰ هکتار از اراضی ملی گویجه بئل شهرستان اهر برای اجرای طرح توسعه تعیین شد.

وی افزود: درختانی که در طرح توسعه جنگل کاری ارسباران در شهرستان اهر کاشته شده از گونه بومی ارسباران بوده و گونه درخت کاج که عمدتاً در مناطق جنگلی کلیبر و برخی از نقاط شهرستان اهر با آب و هوای منطقه سازگار است را در این طرح استفاده کرده ایم که در ادامه صیانت و حفظ جنگل های ارسباران ۴۵ هکتار از اراضی که قبلاً در محدوده جنگل بود ولی از بین رفته بود را احیاء می کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی در ادامه گفت: بر اساس برنامه زمان‌ بندی تا پایان آبان ماه طرح توسعه جنگل‌ کاری ارسباران به اتمام می رسد و امیدواریم در سال ۹۸ بتوانیم طرح توسعه جنگل کاری ارسباران را به ۱۰۰ هکتار در این منطقه افزایش دهیم.

نامدار اضافه کرد: منطقه بکر و گردشگری ارسباران قابلیت اجرای طرح توسعه جنگل کاری دارد که طرح اجرا شده در اهر طی قالب صیانت از جنگل های ارسباران می تواند این منطقه را به تفرجگاه گردشگری تبدیل نماید.

اجرای طرح های آبخیزداری در ۱۴ شهرستان آذربایجان شرقی

وی در ادامه از اجرای طرح توسعه جنگل‌ کاری ارسباران در شهرستان‌ های خداآفرین، جلفا، کلیبر طی سال‌ های گذشته خبر داد و گفت: در حال حاضر طرح توسعه جنگل‌ کاری ارسباران در شهرستان‌ های اهر، ورزقان و هوراند در حال اجراست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی ضمن بیان اینکه با عنایات مقام معظم رهبری و تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، طرح‌ های آبخیزداری در ۱۴ شهرستان آذربایجان شرقی انجام می‌ شود، ابراز داشت: با تخصیص اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی از صندوق توسعه ملی، توانستیم در ۱۷ زیر حوزه در ۱۴ شهرستان استان پروژه‌ های آبخیزداری و بیولوژیکی اجرا کنیم.

داور نامدار در پایان از اتمام طرح‌ های بیولوژیکی منابع طبیعی و آبخیزداری در شهرستان اهر خبر داد و یادآور شد: طرح‌ های بیولوژیکی شامل بذرکاری، بذرپاشی، کپه کاری و اجرای طرح مرتع‌ داری بوده و در راستای تقویت پوشش گیاهی اجرا می‌ شود که امیدواریم بتوانیم با این طرح‌ ها حداقل پوشش گیاهی را تقویت کرده و از فرسایش خاک جلوگیری کنیم.