به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، بیت اله عبداللهی طی گفتگویی با بیان اینکه استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی با پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور رابطه مستقیم دارد، گفت: در شیوه فعلی انتخابات مجلس نمایندگان توان و فرصت کافی برای تمرکز بر کارهای کلان کشور را ندارند، بنابراین علیرغم زحمت نمایندگان، کارهای ملی تحت شعاع کارهای جزئی کشور قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: به نظر من استانی شدن انتخابات مجلس در مسیر پیشبرد اهداف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور یک قدم رو به جلو است.

عضو امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ۴۰ سالی که انتخابات به شیوه فعلی برگزار می‌ شد، مشکلاتی وجود داشت، بیان کرد: در شیوه فعلی نمایندگان توان، کارامدی و فرصت کافی برای تمرکز بر کارهای کلان کشور را ندارند، بنابراین علیرغم زحمت نمایندگان، کارهای ملی تحت شعاع کارهای جزئی کشور قرار می‌ گیرد.

عبدالهی افزود: برداشت من این است که اگر شورای نگهبان مصوبه مجلس در زمینه استانی شدن انتخابات مجلس را تایید کند، مراحل بعدی نیز حل می‌شود، با این مصوبه مجلس در انتخابات آینده برای اصلاح ساختار سیاسی کشور پیشرفت خواهیم داشت.

نماینده مردم شهرستان های اهر و هریس با بیان اینکه در انتخابات شهرستانی – استانی مجلس معمولا آدم‌هایی رای لازم برای ورود به مجلس را کسب می‌کنند که دارای تجربه هستند و مدیر بوده‌ اند، ادامه داد: افرادی که شناخته شده‌ تر هستند و کارآمد بوده‌ اند، در شیوه جدید انتخابات مجلس بیشتر رای می‌ آورند.

وی همچنین ضمن اعلام اینکه مردم با پشتوانه عظیم تجربه و کار نمایندگان را انتخاب می‌ کنند، گفت: در انتخابات استانی افرادی که کشور را می شناسند و با سیستم قضائی و اداری کشور آشنا هستند به مجلس راه پیدا می‌ کنند و این افراد برای کشور موثرتر خواهند بود.

عضو امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلام در ادامه با بیان اینکه ساختار اقتصادی، سیستم بانکی، وضعیت اشتغال و روابط خارجی کشور باید اصلاح شود اما در شرایط فعلی نمایندگان فرصت نمی‌ کنند تا بر این موضوعات تمرکز کنند، افزود: نمایندگان اکنون سرگرم تلفن‌ هایی هستند که هیچ نتیجه عامی ندارد.

بیت اله عبداللهی اظهار داشت: کارهای محلی را باید به شوراها واگذار کرد که با تغییر در قانون انتخابات شوراها اختیارات بیشتری را باید به شوراها بدهیم تا دیگر شوراها، شورای شهرداری نباشند تا مجلس به وظیفه تقنین و نظارت خود بپردازد.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با ساختاری که داریم، اکنون مجلس به دو وظیفه تقنین و نظارت خود نمی‌تواند برسد، بیان کرد: نظارت مجلس اکنون بسیار ضعیف است، اگر نظارت به خوبی انجام می‌شد، وضعیت کشور این گونه نبود.

وی ادامه داد: در قانون گذاری نیز شرایط مناسب نیست و نمایندگان وقت ندارند قوانین را مطالعه کنند در حالیکه نمایندگان باید مو به مو همه قوانین را مطالعه کنند.

شعارهای عوام فریبانه در صورت استانی شدن انتخابات منجر به جذب آرا نمی‌شود

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: با استانی شدن انتخابات مجلس، افرادی که می‌ خواهند عوام فریبی کنند و با توزیع برنج، روغن و پول پاشی رای کسب کنند، دیگر نمی‌ توانند در سطح استان عرض اندام کنند اما در سطح شهرستان این افراد می‌ توانستند مانور بدهند.

بیت اله عبدالهی در پایان گفت: شعارهای دهان پرکن و عوام فریبانه برخی کاندیداها دیگر نمی‌ تواند رای مردم را جذب کند و مجلس تبدیل می‌ شود به محل فعال افراد توانمند و در ساختار سیاسی کشور این یک حرکت رو به جلو است.