به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، علی محمودی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب هریس از مسدود کردن ۸۴ حلقه چاه غیرمجاز در این شهرستان خبر داد و گفت: با مسدود شدن این چاه‌ ها، ۳۷۰ هزار مترمکعب آب زیرزمینی در سال حفاظت‌ شده است.

وی اظهار داشت: برای انسداد ۱۰۰ حلقه چاه غیرمجاز دیگر نیز از طریق دستگاه قضایی اقدام شده است که با مسدود شدن این تعداد چاه‌های غیرمجاز حدود یک میلیون مترمکعب آب زیرزمینی حفاظت می شود.

فرماندار شهرستان هریس با اشاره به نقش و اهمیت آب در حیات زمین و انسان ها، یادآوری کرد: آب محور توسعه هر کشوری بوده و ادارات مسئول موظف هستند استفاده از آبیاری‌ های نوین را فرهنگ سازی کرده و مقدمات بازدید کشاورزان از طرح‌های موفق در این زمینه را فراهم کنند.

محمودی ادامه داد: با توجه به بارش‌ های کم و خشکسالی‌ ها در سال‌های اخیر، مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی باید در اولویت قرار گیرد و برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب، نصب کنتورهای هوشمند حجمی ضروری است.

وی با اشاره به ۱۲۳ مورد عقد قرارداد کشاورزان با نصابان کنتور هوشمند از نصب کنتور آب توسط ۵۲ نفر از بهره‌ برداران آب کشاورزی خبرداد و گفت: برای نصب کنتورهای هوشمند از بهره‌برداران انتظار همکاری را داریم تا در کمترین زمان نسبت به نصب این کنتورها اقدام شود.

فرماندار هریس با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد منابع آب این شهرستان در بخش کشاورزی مصرف می شود، از بهره بردارن خواست تا با توجه به ارزش اقتصادی آب و هدر رفت آب‌ های سطحی در انهار سنتی و استخرهای خاکی از روش های نوین آبیاری برای توسعه کشاورزی استفاده کنند.

علی محمودی در پایان با تاکید بر لایروبی و آزادسازی اراضی تصرف شده غیرقانونی در حریم و بستر رودخانه ها، گفت: تمامی اعیانی های احداث شده در مسیر رودخانه ها باید با همکاری ادارات و اعضای شورای حفاظت از منابع آب در سریعترین زمان قلع و قمع شود.