اهر خبر (اهر نیوز) – حکیم‌ یعقوب پیغامی به سال ۱۳۴۷ در اهر ارسباران‌ چشم‌‌ به دنیا گشوده و به دلیل علاقه خاص به پزشکی و کار درمان از ‌۱۲ سالگی نزد حکیم‌ مومن تبریزی (حکیم ابراهیمیان) به شاگردی و آموختن حرفه ی طب سنتی روی آورده است.

وی از سال ۷۲ به تهران‌ عزیمت کرده و مستقلا به کار عطاری و طبابت سنتی پرداخته است.

پیغامی جزو معدود حکیمان سنتی است که موفق به اخذ مدرک معادل دانشگاهی از دانشگاه تهران شده است.‌ تشخیص احوال بیمارا بوسیله گرفتن نبض و مزاج‌شناسی‌ از جمله اصول مهارتی این‌حکیم است.

آنچه خواهید خواند گزیده هایی از گفتگو با پیغامی است:

اقبال مردم به طب سنتی – اسلامی را چگونه ارزیابی می کنید؟

تا کنون بیش از ۳۵۰۰ پرونده فعال درمان داشته ام. قسمت اعظمی از مراجعان‌ در سال های اخیر را بیماران مربوط به نازائی تشکیل داده است که در حدود ۷۰۰ نفر از مراجعان را به لطف الهی دست پر راهی نموده ام.

طب سنتی با طب مدرن مخالف است؟

خیر به نظر من به هیچ وجه این‌گونه نیست‌ اما طب سنتی را پایه اولیه طب مدرن‌ می دانم.

داروهای تجویزی و تحویلی شما به بیماران از کجا تهیه می شود؟

قریب به اکثر داروها را خودمان تولید می کنیم. ۸ قلم دارو هم که در شرکت خودمان با مارک شرکت اکسیر راز سینا تولید کرده ایم، به ثبت رسمی رسانده و از وزارت بهداشت تاییدیه قانونی گرفته ایم.

گیاهان‌ دارویی که در کار شما کاربرد دارد را از کجا تهیه و یا از کدام مناطق کشور برداشت می کنید؟

تمام گیاهانی را که خوراک‌ ساخت داروهایمان هستند، از منطقه قره داغ تهیه و از طبیعت این منطقه برداشت می کنیم. قره داغ و بخصوص اطراف اهر تنها از لحاظ معدن خاک و سنگ های گران بها زرخیز نیست بلکه این‌ منطقه یک منطقه افسانه ای و پربار از لحاظ داشتن گیاهان نایاب دارویی است که خودرو می رویند. حکیم‌ زرگر گیاهان‌ ارسباران را بهترین دارو برای درمان بیماری ها در ایران می داند.

مطب شما در تهران است اما خبر حضورتان گاه در اهر و تبریز هم‌‌ به گوش می رسد. در آذربایجان هم‌ ویزیت می کنید؟

بله. من علاقه خاص و گسستگی ناپذیر به آذربایجان و ارسباران دارم که زادگاهم‌ هست‌. برای ادای دین به اهر و ارسباران و آذربایجان به تعداد مکرر در سال در اهر و تبریز برنامه ویزیت می گذارم و هیچ حق ویزیت درباره ویزیت ها در این‌ مناطق دریافت نمی کنم و در طول سال بیماران این‌ مناطق حتی داروهای رایگان از من‌ دریافت می کنند.

شیرین ترین‌ خاطره تان در طول خدمتتان چه بوده؟

شیرین ترین‌ خاطره ام مربوط به لحظه ای است که زوجی برایم با گریه و اشک‌ آوردند. زوجی که ۱۷ سال بود بچه دار نمی شدند … پر پروازم‌ کم بود که از شادمانی پرواز کنم در آن‌ لحظه‌.

توصیه بهداشتی تان به مردم چیست؟

از محصولات ارگانیک و طبیعی استفاده کنند؛ همین یک‌کلام.

توصیه ای به همکارانتان دارید؟

کار ما کاری معنوی است و مادیات اولویت این‌کار نباید باشد. بر اساس مزاج شناسی از روی چهار مزاج درمان کنند و قبل از درمان به پرهیز و اطلاح طبایع اهمیت دهند.

طب سنتی چقدر در درمان موفق بوده است؟

در صورتی که پرهیز غذایی توسط مردم رعایت شود، درمان گیاهی و سنتی تا ۹۰% موفق ارزیابی می شود.

کلام آخر؟
از شما خبرنگار محترم بخاطر بذل توجه و اختصاص وقت گرانبها به این‌حقیر، سپاسگزارم. همچنین از آقای مهندس دررودی که همواره تحت حمایت و لطفشان هستم، نهایت امتنان و تشکر خود را اعلام می دارم.