به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، بابک محبوب علیلو روز دوشنبه در نشست پیگیری اجرای طرح های مرتبط با توانمندسازی جامعه روستایی ضمن اشاره به اینکه ۶۵ روستا در این استان بیشترین فراوانی مهاجر فرستی به شهرها را دارند، بر لزوم توانمندسازی ساکنین روستاهای استان با هدف جلوگیری از مهاجرت و گسترش حاشیه نشینی تاکید کرد و گفت: این طرح ها با هدف پیشگیری از مهاجرت های بی رویه و نامتعارف و اسکان آنها در مناطق حاشیه نشین اجرا می شود.

وی با اشاره به مهاجرت جمعیت قابل توجهی از مناطق روستایی آذربایجان شرقی به مناطق شهری و اسکان در حاشیه شهرها طی دهه‌های گذشته، حفظ اشتغال موجود، اشتغال زایی و درآمدزایی در مناطق روستایی را مورد تاکید قرار داد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی اظهار داشت: نمی توان مشکلات در حوزه آسیب های اجتماعی در مناطق حاشیه نشین شهری را نادیده گرفت از همین رو عوامل محیطی که بر افزایش جرم، جنایت و آسیب های اجتماعی تأثیرگذار است، باید بیش از پیش مورد توجه و بررسی های کارشناسی قرار بگیرد.

محبوب علیلو اضافه کرد: در این رابطه تعارض و برخورد خرده فرهنگ هایی که با محیط مقصد سنخیّت ندارند منجر به تعارض فرهنگی و به تبع آن موجب گسترش جرم و جنایت و آسیب های اجتماعی در شهرها می شود.

وی ایجاد کمربند سبز در شهرها و جابجایی ساکنین محلات حاشیه نشین را از اقدامات در مقصد مهاجرت برشمرد و یادآوری کرد: جلوگیری از حاشیه نشینی تکلیف قانونی، انسانی و شرعی دستگاه‌های اجرایی است.

این مقام مسئول در پایان سرمایه گذاری در حوزه‌ های مختلف کشاورزی، دامداری، صنایع دستی و گردشگری را از اقدامات در مبدأ بیان کرد و بر لزوم شناسایی ظرفیت‌ها در هر شهرستان و برنامه ریزی موردی و عملی و استفاده از ظرفیت دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاها تاکید کرد.

گفتنی است در این جلسه ۶۵ منطقه روستایی استان که بیشترین مهاجرت به شهرها را دارند به عنوان مناطق هدف مشخص و مقرر شد اقدام‌های در مبدأ و طرح های توانمندسازی ساکنین روستاها که توسط دستگاه های اجرایی متولی اجرا می شوند، در این مناطق متمرکز شود.

آذربایجان شرقی با ۳.۸ میلیون نفر جمعیت، بیش از ۲۷۰۰ روستا دارد و ساکنین این روستاها معادل ۲۷ درصد جمعیت استان است.