اجتماعی » اخبار استان آذربایجان شرقی » اخبار ویژه
کد خبر : 30358
جمعه - 21 تیر 1398 - 16:32
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی:

آذربایجان شرقی ۱۹۲۰ کودک بی سرپرست دارد / ۹ هزار بیمار مزمن در آذربایجان شرقی

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی از وجود یک هزار و ۹۲۰ کودک بی سرپرست تحت پوشش بهزیستی در استان خبر داد و گفت: خوشبختانه آذربایجان شرقی یکی از استان های با امید به زندگی است، به طوریکه ۱۱ درصد جمعیت استان را سالمندان تشکیل داده‌ است.

آذربایجان شرقی ۱۹۲۰ کودک بی سرپرست دارد / ۹ هزار بیمار مزمن در آذربایجان شرقی

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محسن ارشدزاده در سخنرانی پیش از خطبه نماز عبادی و سیاسی جمعه در مصلای اعظم امام خمینی (ره) با تبریک فرارسیدن هفته بهزیستی اظهار کرد: سازمان بهزیستی در سال ۱۳۵۹ تشکیل شد که طبق اصل ۲۱ و ۲۹ قانون اساسی به حمایت از آسیب‌ دیدگان و عدالت در بهزیستی تاکید شده و سازمان بهزیستی بر این مبنا تشکیل یافت.

وی گفت: قبل از انقلاب، سازمانی به نام بهزیستی نبود و بیشتر خدمات در تشکلات درباری و شاهنشاهشی انجام می گرفت که آنها نیز به صورت نمایشی و تبلیغی در مرکز استان‌ ها و برخی از شهرستان‌ های استان به صورت تبلیغاتی و محدود انجام می‌ گرفت.

مدیرکل بهزیستی استان افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ماموریت‌ ها و وظایف متعددی برای خدمت به اقشار آسیب‌ پذیر، بیماران روانی مزمن، کودکان بی‌ سرپرست و بدسرپرست و نگهداری سالمندان تعریف شده است.

محول شدن ۱۸۹ نوع فعالیت و وظیفه بر عهده بهزیستی

ارشدزاده با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۱۸۹ نوع فعالیت و وظیفه بر عهده سازمان بهزیستی محول شده است، گفت: مهم‌ ترین اولویت کاری سازمان بهزیستی پیشگیری از معلولیت‌ ها و آسیب‌ های اجتماعی است به طوریکه خدمات بهزیستی حتی قبل از اینکه کودک به دنیا بیاید شروع شده و تا دوره سالمندی به افراد نیازمند خدمات سازمان ادامه دارد.

وی، به برنامه پیشگیری از معلولیت در بهزیستی اشاره کرد و گفت: آگاه‌ سازی، حساس‌سازی نسبت به معلولیت‌های مادرزادی، فامیلی، ژنتیکی و خدمات مشاوره پزشکی در زمینه پیشگیری از معلولیت از این دست خدمات می‌باشد.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی اضافه کرد: طرح پیشگیری از تنبلی چشم، ناشنوایی و غربالگری نوزادان از دیگر برنامه‌‌ هاست؛ به طوریکه هزینه کاشت حلزون در حال حاضر ۱۰۰ میلیون تومان است که از طریق دولت و سازمان بهزیستی به افراد نیازمند کمک شده و در اختیار افراد نیازمند قرار می‌گیرد.

محسن ارشدزاده با اشاره بر خدمات مشاوره و روان‌ شناسی در بهزیستی، تصریح کرد: بیش از ۱۶۰ مرکز مشاوره تلفنی و غیرحضوری در استان وجود دارد.

وی ادامه داد: درمان و پیشگیری و کاهش آسیب و بازتوانی معتادان دیگر وظیفه بهزیستی می‌باشد چراکه مقوله اعتیاد موضوعی است که تلاش می‌شود تا با آگاه‌‌سازی و حساس‌سازی خانواده‌ها، افرادی که به دامن اعتیاد رفته‌اند با برنامه‌های درمان و بازتوانی آنها را به زندگی برگرداند.

مدیرکل بهزیستی استان همچنین خاطرنشان کرد: البته برنامه‌ ای نیز برای مرحله پاکی وجود دارد تا با توانمندسازی و آموزش مهارت و ایجاد اشتغال، آنها را کمک کنیم و به جامعه برگردانیم.

ارشدزاده با تاکید بر اینکه همه خدمات بهزیستی اشتغال‌محور بوده و با همکاری خود مردم ایجاد شده است، افزود: تلاش بر این است تا از ظرفیت مردم و محلات در این راستا بهره بگیریم.

زندگی ۱۶۰ هزار معلول در آذربایجان شرقی / ۴ درصد جمعیت استان معلول است

وی حمایت و توانبخشی معلولان، بیماران روانی مزمن را از دیگر وظایف بهزیستی برشمرد و گفت: چهار درصد جمعیت دارای معلولیت هستند که این میزان در استان در حدود ۱۶۰ هزار می‌باشد که دارای معلولیت در استان بوده و خدمات حمایتی و توانبخشی و تخصصی برای آنها ارائه می‌شود.

بهره‌مندی ۱۰ هزار معلول از خدمات توانبخشی

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی بیان کرد: در حال حاضر ۱۰ هزار نفر از معلولان از خدمات توانبخشی تخصصی روزانه و شبانه بهره‌مند هستند که با تلاش تمام شهرستان‌های استان مراکز خدمات تخصصی به معلولان راه‌اندازی شده و دیگر نیاز به جابه‌جایی از شهری به شهر دیگر برای دریافت خدمات نیست.

۱۱ درصد جمعیت آذربایجان‌شرقی پیر هستند

محسن ارشدزاده ابراز کرد: خوشبختانه آذربایجان‌ شرقی یکی از استان‌های باامید به زندگی است به طوریکه ۱۱ درصد جمعیت استان را سالمندان تشکیل داده است.

وی با تاکید بر اینکه تعداد اندکی از سالمندان استان در خانه سالمندان هستند و بیشتر خدمات مراقبت در منزل را دریافت می‌کنند، افزود: آذربایجان‌شرقی جزو استان‌هایی با فرهنگ و تعصب در راستای نگهداری از سالمند است و کمتر به مراکز نگهداری سالمندان مراجعه می‌کنند.

۹ هزار بیمار مزمن در استان/ بهره‌مندی ۴۵۰۰ بیماری مزمن در خدمات بهزیستی

مدیرکل بهزیستی استان همچنین به نگهداری از بیماران روانی مزمن اشاره کرد که امکان نگهداری آنها در خانه سخت است، گفت:  حدود ۹ هزار بیمار مزمن در استان وجود دارد که  ۴ هزار و ۵۰۰ نفر آنها از خدمات شبانه روزی بهزیستی بهره می‌برند.

ارشدزاده ابراز کرد: بهزیستی برای زنانی که همسر خود را از دست داده یا متارکه کرده و یا همسرشان از کار افتاده شده است نیز برنامه توانمندسازی دارد.

۱۹۲۰ کودک بی‌سرپرست تحت پوشش بهزیستی

ارشدزاده با بیان اینکه مسوولیت نگهداری کودکان بی‌سرپرست، بدسرپرست برعهده  بهزیستی است، گفت: یک هزار و ۹۲۰ کودک تحت سرپرستی بهزیستی استان است که البته سعی می‌شود تا حداقل ۸۰ درصد کودکان به پیش اقوام بازگردانده شود و از تربیت آنها بهره‌مند شوند.

وی گفت: در رابطه با مسائل آسیب اجتماعی توانستیم ۱۷ اورژانس اجتماعی را در سراسر استان فعال کنیم.

فعالیت یک هزار مهد کودک در استان/ ۴۵ هزار کودک در استان به مهد کودک می‌روند

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی به خدمات بهزیستی برای کودکان زیر سن مدارس اشاره کرد و گفت: مهد کودک راه‌‌اندازی شده است که بیش از یک هزار مهد در استان وجود دارد و ۴۵ هزار کودک از برنامه مهدها بهره‌مند هستند.

محسن ارشدزاده با اشاره به توسعه روستا مهدها در استان، گفت: سال گذشته ۱۵ هزار کودک روستایی از این برنامه‌ها بهره‌مند شدند.

وی کمک به تامین مسکن مددجویان و معلولان در جهت توانمندسازی را از دیگر وظایف محول شده بهزیستی عنوان کرد و افزود: اشتغال و توانمندسازی جامعه هدف اولویت بهزیستی است که متاسفانه این قشر در قالب تحریم‌های ظالمانه، تحت تاثیر قرار گرفته و برنامه توانمندسازی ما نیز دچار مشکل شده است.

مدیرکل بهزیستی استان آذربایجان شرقی گفت: دولت از سال ۹۶ مستمری را تا ۴/۵ برابر افزایش داده تا قسمتی از مشکلات را حل کند.

۵۰ هزار خانوار در استان از بهزیستی مستمری می گیرند

ارشدزاده یادآور شد: البته اقشار آسیب‌ پذیر و پشت نوبت خدمات بهزیستی نیز بودند که بیش از ۵۰ هزار خانوار از مستمری بهزیستی استفاده کرده و ماهانه ۱۹ میلیارد تومان مستمری پرداخت می‌شود.

وی در پایان به مشکلات سیل‌ زده در چهار استان را مورد اشاره قرار داد و گفت: این خانواده‌ ها به  ۳ هزار و ۷۸۷ یخچال و ۳ هزار و ۵۷۰ کولر نیاز دارند و امیدواریم مردم در تامین این اقلام و کالای اساسی کمک کنند.