به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، اسفندیار ابوالحسن زاده در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به آغاز خرید تضمینی گندم در استان آذربایجان شرقی از ابتدای تیر ماه، گفت: از آغاز خرید تضمینی گندم تاکنون ۳۲ هزار تن گندم خریداری شده است.

وی افزود: امسال ۹۰ مرکز شامل ۵ مرکز دولتی، ۳۷ مرکز خصوصی و ۴۸ مرکز موقت تعاون روستایی برای خرید تضمینی این محصول راهبردی پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه هشت کشور ضمن اشاره به اینکه نرخ خرید تضمینی گندم برای امسال به ازای هر کیلوگرم ۱۷ هزار ریال تعیین شده است، اظهار داشت: کشاورزان انتظار افزایش قیمت برای سال جاری را نداشته باشند و اخبار مطرح شده در مورد افزایش قیمت گندم بی پایه و شایعه است.

ابوالحسن زاده در ادامه خاطرنشان کرد: به دلیل تأخیر در زمان برداشت گندم استان آذربایجان شرقی نسبت به سال گذشته و شایعات مطرح شده مبنی بر افزایش قیمت گندم، میزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.

وی به تدابیر اندیشیده شده برای جلوگیری از قاچاق این محصول اشاره کرد و اعلام نمود: خروج گندم از استان ممنوع است و نیاز به مجوز شرکت غله دارد.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه هشت کشور افزود: انتقال محموله‌ های گندم در داخل استان هم تحت نظارت غله و جهاد کشاورزی شهرستان‌ ها انجام می‌شود و پلیس راه به شدت با قاچاق این محصول برخورد می‌ کند.

مدیرعامل شرکت غله منطقه هشت کشور خاطرنشان کرد: واحدهای آردسازی هم برای خرید گندم مورد نیاز خود باید مجوز تهیه کنند در غیر این صورت قاچاق محسوب می‌شود.

اسفندیار ابوالحسن زاده با بیان اینکه سال گذشته ۵۷۸ هزار تن گندم از کشاورزان آذربایجان شرقی خرید تضمینی شد، اظهار امیدواری کرد: امسال میزان خرید این محصول راهبردی در این استان به ۶۰۰ هزار تن می رسد.

ی در پایان خاطرنشان کرد: به دلیل کاهش بارندگی‌ های خرداد ماه شاهد کاهش ۱۵ درصدی تولید گندم در برخی شهرستان‌ ها از جمله هشترود، چاراویماق، اهر، خداآفرین و کلیبر هستیم.