به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، حسن یحیوی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی شهرستان ورزقان با اشاره به اینکه اخیراً با تلاش های نماینده این شهر، استاندار آذربایجان شرقی و مجموعه مدیریتی استان و شهرستان طرح تولید ۱۰۰ هزار تن شمش مس در شهرستان، به تصویب رسیده است، خواستار مساعدت اداره کل منابع طبیعی برای تسریع در روند تعیین ۱۰۰ هکتار از اراضی ملی برای راه اندازی شهرک تخصصی مس در شهرستان ورزقان شد.

وی همچنین از مدیرکل منابع طبیعی استان خواست تا این اداره کل با شرکت سرمایه گذار معادن سنگ آهن آوان و آستمال همکاری کند.

یحیوی افزود: راه‌ اندازی معدن و کارخانجات سنگ آهن می تواند گامی موثر در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال در شهرستان باشد.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس نیز با تاکید بر تعیین ۱۰۰ هکتار زمین مورد نیاز شهرک تخصصی مس، شهرک تخصصی مبل در خاروانا و کمپ ورزشی که توسط باشگاه مس سونگون ورزقان احداث خواهد شد، تصریح کرد: شهرستان ورزقان منابع طبیعی بکر و منحصر به فردی دارد که باید در هر شرایطی حفظ شود.

علیزاده افزود: معدن سنگ آهن موجود در شهرستان که در مجاورت جنگل های ارسباران قرار دارد باید به نحوی استخراج و سایر مراحل خود را طی کند که گنجینه ارزشمند جنگل های ارسباران شهرستان حفظ شود که خود شرکت مجری معدن سنگ آهن نیز مصمم به رعایت موازین زیست محیطی و منابع طبیعی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: بر اساس نظر کارشناسان بخش معدن استان، معادن سنگ آهن آوان و استمال شهرستان جزء معادن بزرگ استان در زمینه سنگ آهن محسوب می شوند.

علیزاده تکمیل زنجیره و چرخه تولید آهن در شهرستان را خواستار شد و گفت: توافقات اولیه با شرکت برای تولید آهن محتوا در شهرستان انجام شده است.

نامدار مدیرکل منابع طبیعی استان نیز از آمادگی کامل این اداره کل برای همراهی با معادن موجود شهرستان خبر داد و گفت: هدف ما کمک به توسعه شهرستان با حفظ منابع طبیعی و احیا آن‌ها است.

نصیری عضو خانه معدن استان نیز در این جلسه گفت: ورزقان به لحاظ برخورداری از منابع معدنی، معدنی‌ترین شهرستان کشور محسوب می شود و باید بر همین اساس این شهرستان باید در روند صدور مجوزها و جذب و حمایت از سرمایه گذاران در کشور نمونه باشد که اخیرا اقداماتی خوبی در این راستا صورت گرفته است.

وی حداقل میزان ذخیره آهن در معادن آوان و آستمال را ۳ میلیون تن آهن محتوا دانست و گفت: این میزان آهن محتوا ظرفیت بسیار خوبی است که می تواند در رشد و توسعه شهرستان نمود پیدا کند.

موسوی معاون فرماندار ورزقان نیز اجرای طرح های توسعه مس سونگون را همراه با راه اندازی شهرک تخصصی مس، شهرک تخصصی مبل، معدن سنگ آهن آوان و دیگر معادن موجود شهرستان را گامی بسیار مهم در راستای توسعه اقتصادی شهرستان ارزیابی کرد.