به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، مرتضی فریان در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر از افزایش ۸۴ درصدی ورودی آب به مخزن سد ستارخان طی سال جاری خبر داد و گفت: از ابتدای سال آبی تا به امروز بخش شرب ۸ درصد و بخش صنعت ۶ درصد صرفه جویی داشته اند که این مهم از نتایج تصمیم شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ورودی آب به سد ستارخان از نظر بارندگی‌ ها و روان آب‌ ها به صفر رسیده است، اظهار کرد: میزان بارندگی ها از ابتدای سال آبی (مهرماه ۹۷ تا پایان شهریورماه ۹۸) ۹ درصد افزایش یافته است.

رئیس اداره بهره برداری سد ستارخان با ابراز نگرانی از افزایش ۲۳ درصدی تبخیر آب سد ستارخان به دلیل افزایش دمای هوا، افزود: افزایش دمای هوا فقط به شهرستان اهر محدود نیست بلکه در کل کشور دمای هوا افزایش یافته است که همین امر جزو چالش های اقلیمی می باشد.

فریان ادامه داد: خشکسالی سال گذشته در طول ۱۷ سال بی سابقه بود که طی آن حجم آب در مخزن سد ستارخان نسبت به سال گذشته ۲ برابر افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: بررسی ها نشان می دهد بایستی بیش از پیش در مصرف آب صرفه جویی کنیم تا حداقل برای سال آینده ذخیره آبی داشته باشیم.

رئیس اداره بهره برداری سد ستارخان اهر اضافه کرد: معمولاً در زمانی که آورد آب به سد ستارخان کاهش می یابد، فشارها برای کاهش مصرف متوجه بخش کشاورزی می‌ شود اما وقتی هم آورد آب افزایش می‌ یابد بیشترین منابع آبی به بخش کشاورزی تخصیص می‌ یابد.

مرتضی فریان همچنین ابراز داشت: پیش بینی های ما تا پایان شهریورماه این است که بتوانیم ۱۶ میلیون مترمکعب به بخش کشاورزی آب تخصیص دهیم و ۹ میلیون مترمکعب برای سال آبی ۹۸-۹۹ ذخیره سازی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مخزن سد ستارخان گنجایش ذخیره سازی ۱۳۳ میلیون مترمکعب آب دارد، گفت: متاسفانه تا به امروز علی رغم گنجایش ۱۳۳ میلیون مترمکعبی سد ستارخان، تا به حال بیش از ۴۵ میلیون مترمکعب آب در سد ستارخان ندیده ایم.

رئیس اداره بهره برداری سد ستارخان شهرستان اهر در پایان از تخصیص ۱۶ میلیون مترمکعب آب سد ستارخان به بخش کشاورزی تا پایان شهریورماه خبر داد و یادآور شد: تا پایان سال آبی ۷ مرحله رهاسازی آب به بخش کشاورزی را خواهیم داشت که مجموع تخصیص منابع آبی به بخش کشاورزی تا پایان شهریور به ۲۴ میلیون مترمکعب خواهد رسید.