به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، حسن منتظر تربتی در آئین افتتاح و بهره برداری از خط انتقال ۱۶ اینچ ورزقان – اهر منشعب از خط صادراتی ارمنستان به طول ۳۵ کیلومتر که با دستور رئیس جمهور و به صورت ویدیو کنفرانس صورت گرفت، صنعت گاز را شناسنامه انقلاب اسلامی در توسعه عدالت اجتماعی و رفاه عمومی کشور عنوان کرد و اظهار داشت: صنعت گاز کشور امروز در موقعیت اقتصادی قرار دارد به طوری که گاز طبیعی هم در داخل کشور و هم در سطح بین المللی به عنوان صنعت تراز اول مطرح است.

وی افزود: نتیجه گازرسانی به مناطق مختلف کشور از جمله روستاها حاصل تلاش وزیر نفت است که در عسلویه انجام داده و به عبارتی افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی باعث شده تا طرح های توسعه گازرسانی در کشور سرعت گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران همچنین با اشاره به اینکه عمده طرح‌ های توسعه گازرسانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انجام شده است، گفت: پیش از انقلاب تنها یک روستا و یک شهر گازدار بود اما اکنون بیش از ۹۵ درصد جمعیت شهری و روستایی کشور از نعمت گاز بهره مند هستند.

تربتی در ادامه با بیان اینکه ۶۷ شهر آذربایجان شرقی از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند، گفت: در بخش روستایی ۲۰۰۰ روستای آذربایجان شرقی گازدار هستند و از امروز پروژه گازرسانی به ۱۴۶ روستای استان را نیز آغاز می کنیم.

وی ضمن اعلام اینکه هم اکنون گازرسانی به ۲۲۰ روستای آذربایجان شرقی در حال اجرا است، بیان کرد: با بهره برداری از پروژه های در حال اجرای شرکت ملی گاز کشور، درصد بهره مندی جمعیت روستایی آذربایجان شرقی به ۹۹ درصد افزایش می یابد.

معاون وزیر نفت همچنین افزود: پیش از انقلاب اسلامی، گاز طبیعی به عنوان یک صنعت مزاحم قلمداد می شد اما امروز صنعت گاز به گونه ای در کشور توسعه یافته که کسی وجود ندارد با این صنعت بیگانه باشد و همه از این نعمت بهره مند هستند.

حسن منتظر تربتی با ذکر اینکه امروز در نظام اسلامی توسعه عدالت اجتماعی یعنی توسعه صنعت گاز نیز مطرح می شود، گفت: جمهوری اسلامی ایران شاید تنها کشوری در دنیا باشد که توسعه گازرسانی را با سرعت هرچه تمام به جهت رفاه عمومی و توسعه عدالت اجتماعی دنبال می کند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه مناطق سردسیر کشور قدر نعمت گاز طبیعی را می دانند و از آن به خوبی استفاده می کنند و به همین منظور نیازمندیم تا طرح های توسعه ای گازرسانی را در مناطق سردسیر که نیاز مبرمی به گاز دارند بیشتر توسعه دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی از نظر توسعه گازرسانی نسبت به سایر استان‌ ها از وضعیت مطلوبی برخوردار است، ابراز داشت: در حال حاضر ۹۵.۵ درصد جمعیت آذربایجان شرقی از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند و می‌ توان گفت استان آذربایجان شرقی جزو استان‌ های سبز بوده و تمامی خانه‌ ها و صنایع آن به شبکه گاز متصل هستند.

تربتی همچنین به توجه مدیران شرکت گاز به تاب آوری و پایداری شبکه گازرسانی نیز اشاره کرد و گفت: فاز دوم خط انتقال گاز اهر – ورزقان یک طرف ماجراست بلکه مدیران مربوطه بایستی برای اطمینان خاطر دادن به مشتریان، تاب‌ آوری و پایداری شبکه گازرسانی را نیز دنبال کنند و وجود این خط لوله پایداری شبکه گاز را برای نیروگاه سیکل ترکیبی هریس را تضمین می‌ کند.

تربتی با بیان اینکه امروز ۵۶۰ واحد صنعتی آذربایجان شرقی به شبکه گاز متصل شد، خط انتقال گاز اهر – ورزقان را صنعت محور دانست و افزود: واحدهای تولیدی به دلیل گران بودن هزینه گازرسانی به تنهایی نمی توانند هزینه‌ های آن را تأمین کنند و برای آن‌ که استفاده از سوت مایع را در صنایع حذف کنیم بر اساس مصوبه شورای اقتصاد کشور، به بحث نزدیک‌ رسانی گاز به صنایع کشور ورود کردیم.

معاون وزیر نفت در پایان گفت: لت گازرسانی به ۵۶۰ واحد صنعتی در آذربایجان شرقی از مصرف ۵۵ میلیون لیتر فرآورده نفتی در طول سال صرفه‌ جویی می‌ شود.