به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، صابر تقویمی در نشست مشترک کارگروه پدافند غیرعامل و آموزش امداد و نجات شهرستان هریس ‎ با برشمردن حوادث غیرمترقبه و همچنین رویدادهای انسان ساختی همچون بحران دریاچه ارومیه، خسارات وارده از اینگونه حوادث را ناشی از بی احترامی به محیط زیست و طبیعت دانست.

وی با تاکید بر ارائه آموزش های لازم در زمینه حفظ محیط زیست از سطوح پایین آموزشی، سه اصل پیش بینی، پیشگیری و آمادگی را از ارکان پدافند غیرعامل عنوان کرد واز اعضای کارگروه شهرستان خواست با تدابیر لازم و اجرای برنامه های اطلاع رسانی عمومی بویژه در مناطق روستایی و تشویق مردم به بیمه مساکن و محصولات کشاورزی، از خسارت های ناشی از حوادث غیرمترقبه پیشگیری کنند.

فرماندار هریس تربیت نیروهای ورزیده و آموزش دیده در قالب همیاران هلال احمر شهرستان را که از دانش آموزان و جوانان داوطلب تشکیل شده باشد، از اولویتهای کاری این کارگروه بیان کرد.

تقویمی ایجاد اتاق مدیریت بحران، راه اندازی مرکز آموزش امداد و نجات در شهرستان هریس و نیز احداث انبار جمعیت هلال احمر در بخش خواجه را خواستار شد.

وی از آمادگی بخشداری های تابعه برای آموزش دهیاران به عنوان مسئولان مدیریت بحران روستاها خبر داد و از بنیاد مسکن و بانک مسکن خواست به منظور تشویق مردم برای مقاوم سازی مساکن روستایی تعامل بیشتری به عمل بیاورند.

تقویمی با اشاره به امداد رسانی به بیش از ۲۱۵ نفر گرفتار در برف و کولاک اخیر و اسکان ۲۰۰ نفر از گرفتار شدگان در جاده ها، اجرای برنامه های آموزشی کوتاه مدت برای ۳۰۰ نفر و اجرای مانور درمان اضطراری را از مهمترین فعالیت های جمعیت هلال احمر هریس برشمرد.

وی همچنین اجرای طرح خادم ( خانواده آماده در مخاطرات ) و مشارکت ۲۷۰ خانواده در این طرح را زمینه ساز اجرای این طرح در کل شهرستان دانست.

فرماندار هریس با تاکید بر لزوم شناسایی نقاط حادثه خیز و برفگیر جاده های روستایی شهرستان از احداث دیوارهای حایل به عنوان برنامه آتی راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان خبر داد.