به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، امیر محمدی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به افزایش ۳۵ درصدی ورودی آب به سدهای مهم استان آذربایجان شرقی، گفت: در سال آبی امسال ۳.۱ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای استان شد در حالیکه حجم ورودی سدهای استان در مدت مشابه سال آبی گذشته ۲.۳ میلیون مترمکعب بود.

وی با بیان اینکه در مجموع ۲۶.۵ درصد حجم مخازن سدهای استان افزایش یافته است، اعلام کرد: اکنون حجم آب مخازن سدهای این استان به ۲۷۲ میلیون مترمکعب رسیده است در حالیکه در زمان مشابه سال گذشته ۲۱۶.۵ میلیون متر مکعب بود.

مدیر بهره برداری تأسیسات آبی و برقابی آب منطقه ای آذربایجان شرقی ضمن اشاره به اینکه سد ستارخان اهر با افزایش ۱۹ برابری حجم آب ذخیره و با ۳۶.۷ میلیون مترمکعب رتبه اول آذربایجان شرقی را دارد، خاطرنشان کرد: حجم این سد در سال گذشته ۱۹.۷ میلیون مترمکعب بوده است.

محمدی ادامه داد: آب سد زنوز از ۰.۷ به ۲.۲ میلیون متر مکعب و قلعه چای عجب شیر از ۱۱.۵ به ۱۵.۷ میلیون مترمکعب رسیده و رتبه دوم و سوم میزان افزایش حجم ذخیره در مخازن آذربایجان شرقی دارند.

وی همچنین گفت: سد آیدغموش میانه به علت کاهش بارندگی و آب ورودی سد با ۸۱ درصد کاهش نسبت به سال قبل دارای کمترین ذخیره آب پشت سد است.

مدیر بهره برداری تاسیسات آبی و برقابی آب منطقه ای آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به اینکه کارشناسان هواشناسی سال آبی جاری را سال نرمال برای بارندگی پیش بینی می کنند، گفت: سدهای علویان، سهند، نهند و ستارخان آب شرب شهرستان های مراغه، هشترود، تبریز و اهر را تأمین می کنند که به خاطر شرایط مناسب مخازن سدها امسال نگرانی در تأمین آب شرب این شهرها و سایر شهرهای استان وجود ندارد.

امیر محمدی در پایان بر استفاده درست از آب، رعایت الگوی مصرف و پیشگیری از هدر رفت آب تاکید کرد و گفت: امکان کاهش روان آب ها و بارش ها در سال آبی آینده وجود دارد.

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، آذربایجان شرقی با ۱۴۶ سد و ظرفیت ذخیره سازی ۵۸۱ میلیون مترمکعب آب بیشترین تعداد سد را در کشور دارد.