به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، اردشیر سعدمحمدی در گفتگویی با اشاره به تلاش شرکت مس برای تحقق شعار سال یعنی رونق تولید، گفت: کارخانه آهک هیدارته اهر هم اکنون در حال احداث است و پیشرفت خوبی داشته است که تا خردادماه ۹۹ به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه برای این پروژه ۱۱۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت گرفته است، اضافه کرد: با بهره برداری از آن علاوه بر اشتغال زایی و ایجاد منابع و گردش مالی در استان آذربایجان شرقی، آهک مورد نیاز کارخانه کنسانتره مجتمع مس سونگون از این کارخانه تأمین خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مس در خصوص پیشرفت عملیات احداث فاز ۳ تغلیظ نیز گفت: برای این پروژه سرمایه گذاری بالغ بر ۲۷۰۰۰ میلیارد ریال مورد نیاز می باشد که رقمی نزدیک ۱۰.۰۰۰ میلیارد ریال آن تخصیص‌ یافته و در قالب قطعات مورد نیاز تهیه و به مجتمع مس سونگون منتقل شده است.

سعدمحمدی  همچنین با اشاره به آغاز عملیات خاک‌ برداری این پروژه از اوایل سال جاری، اظهار داشت: طبق محاسبات انجام‌ شده برای شروع عملیات اجرایی باید ۳ میلیون مترمکعب خاک‌ برداری انجام شود که امسال به همت همکاران مجتمع مس سونگون به میزان یک‌ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب آن انجام شده است.

وی ادامه داد: انشالله عملیات اجرایی ساخت این کارخانه تغلیظ ۱۵۰ هزار تنی از تیرماه سال ۹۹ آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مس ایران در خصوص فعالیت های اخیر این شرکت در حوزه اکتشافات، اظهار داشت: مطالعات اکتشافاتی خوب در این حوزه در حال انجام است که با این اکتشافات جدید به ذخایر خوب و مناسبی دست خواهیم یافت.

اردشیر سعدمحمدی همچنین در ادامه گفت: در حال حاضر ایران با ۳۴.۵ میلیون تن مس خالص اکتشاف شده رتبه ۸ دنیا را در اختیار دارد و تلاش می‌ک نیم با اکتشافات جدید به رتبه ۷ جهان دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به پیشرفت پروژه هیپ لیچینگ مجتمع مس سونگون، خاطرنشان کرد: پروژه هیپ لیچینگ ۳۰۰۰ تنی تولید کاتد، به یاری خداوند در پایان سال آینده به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید و اولین مس کاتدی آذربایجان در پروژه تولید خواهد شد و به سبد محصولات مجتمع مس سونگون اضافه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مس با اشاره به کاهش ۴۰۰ دلاری قیمت مس در بازار جهانی نسبت به سال گذشته، گفت: با تلاش تمامی همکارانم توانستیم ارزش دارایی‌ های شرکت را به بیش از ۶۲۰ هزار میلیارد ریال افزایش داده و برای سهامداران بستری مناسب برای سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم که صمیمانه به همکارانم خسته نباشید می‌گویم و به خاطر تمامی تلاش‌هایشان در ثبت رکورد های تولیدی تشکر می‌کنم.

سعدمحمدی در خصوص پیشرفت های فیزیکی پروژه های تکمیل چرخه تولید در مجتمع مس سونگون، گفت: یقین بدانید عملیات اجرایی این پروژه‌ ها انشالله در اوایل سال ۹۹ آغاز خواهد شد و اقدامات لازم در خصوص انتخاب پیمانکار و … انجام‌گرفته است

وی همچنین افزود: تلاش خواهیم کرد تمامی قطعات و مصالح این پروژه را از داخل استان تأمین کنیم تا منابع و گردش مالی آن نصیب استان شود.

مدیرعامل شرکت مس ایران از برنامه ریزی های صورت گرفته در زمینه پیاده سازی نهضت بومی و داخلی سازی قطعات خبر داد و گفت: در این زمینه تفاهم‌ نامه‌ ها و قراردادهای لازم با ۱۰ شرکت دانش‌ بنیان در استان منعقد شده است که از ۱۰۹۲ قطعه موجود در پنل داخلی سازی امسال، توانسته‌ ایم بیش از ۴۳۰ قطعه به دست توانمند صنعتگران و تولیدکنندگان استان ساخته‌ شده و مابقی آن در حال مهندسی معکوس برای ساخت است.

اردشیر سعدمحمدی در پایان اظهار داشت: امیدواریم با طرح‌ های توسعه‌ای در حال اجرا در مجتمع مس سونگون، تحولی عظیم در گسترش و توسعه و خدمت به اقتصاد استان و امت شهیدپرور استان ایجاد کنیم و خطه آذربایجان به جایگاه استحقاقی خود دست یابد.