به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، روزبه رجایی با بیان اینکه مراجعات بر اثر مسمومیت با متانول از اول اسفند ماه شروع شده است، گفت: از ابتدای اسفند ماه تا امروز سوم فروردین ماه ۹۹، ۲۳۰ نفر بر اثر استفاده خوراکی متانول مسموم شده و ۲۰ نفر از این تعداد نیز فوت کرده اند.

وی اظهار کرد: از مجموع مراجعه کنندگان، ۴۶ نفر در بخش های ویژه آی سی یو و ۱۲۱ نفر در بخش های عادی بستری شده و ۴۳ نفر نیز به دلیل نداشتن مشکل و خفیف بودن علایم، ترخیص شده اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه بیشترین تعداد مراجعان از شهرستان های تبریز و اهر هستند، گفت: در بین مراجعان با مسمومیت الکلی، مراجعه کننده خانم هم داریم و اغلب مراجعان جوان و زیر ۴۵ سال هستند.

رجایی همچنین ضمن اعلام اینکه مراجعه با مسمومیت الکلی به بیمارستان های استان روند کاهشی نداشته و همچنان ادامه دارد، افزود: این افراد در صورت نیاز به مرکز مسمومیت استان یا مرکز آموزشی درمانی سینا تبریز منتقل می شود.

وی، کشنده ترین عارضه مصرف متانول را اسیدوز یا افزایش اسیدیته خون عنوان کرد و گفت: در صورت بروز این عارضه بیماران باید همودیالیز شوند و در صورت مراجعه به موقع می توان با یک سری اقداماتی مانند همودیالیز از مرگ جلوگیری کرد.

وی متذکر شد: عارضه بینایی نیز از دیگر عوارض مصرف متانول بوده و بهبود ۱۰۰ درصد کم بینایی یا نابینایی امکان پذیر نیست.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه بیان کرد: اغلب موارد منجر به بستری در بخش ‌های ویژه و بخش های عادی، دیالیز می شوند و مواردی از نابینایی و کم بینایی هم در بین این افراد وجود دارد.

روزبه رجایی، نقش باورهای غلط مبنی بر تاثیر مصرف مشروبات الکلی را از علل موثر در مصرف الکل صنعتی عنوان کرد و گفت: مسمومیت با متانول در طول سال اتفاق می افتد و به نظر می رسد شیوع کرونا و شایعات هم در افزایش آمار، بی تاثیر نبوده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه در روزهای پایانی سال ۹۶ و روزهای آغازین سال ۹۷ نیز با افزایش مراجعان با مسمومیت الکلی مواجه بودیم، بیان کرد: محل رشد و نمو به ویروس کرونا مجاری تنفسی است، نه دستگاه گوارش و خوردن الکل اعم از غیرخوراکی، صنعتی و مشروبات الکی هیچ تاثیری در از بین بردن و پیشگیری از آن ندارد.