به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، حمید قاسمی با اعلام اینکه در پی انتشار تصویری از به دار آویخته شدن یک قلاده «سیاه گوش» در ورزقان، دستور شناسایی و برخورد با عوامل این اقدام غیر انسانی صادر شد، اضهار کرد: به محض اطلاع از این اقدام غیرانسانی و ضدزیست محیطی، با هماهنگی های انجام شده با مراجع قضایی، انتظامی و امنیتی، شناسایی و دستگیری عامل یا عاملان این اقدام فجیع در دستور کار قرار گرفت.

وی اضافه کرد: پس از آن به دنبال شناسایی شکارچی متخلف سیاه‌گوش (گربه وحشی)، بر حسب دستور دادستان شهرستان ورزقان نامبرده دستگیر شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی ادامه داد: پرونده قضایی برای این فرد تشکیل و جهت سیر مراحل قانونی به جریان افتاده است.

قاسمی خاطرنشالن کرد: این شکارچی ۲۰ میلیون تومان خسارت بر محیط‌زیست وارد کرده بود و بر این اساس علاوه بر جزای کیفری، بایستی این خسارت را نیز جبران کند.

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، سیاه گوش (Lynx – لینکس) یکی از ۸ گربه سان وحشی ایران (پلنگ، یوزپلنگ، کارکال، سیاهگوش، گربه شنی، گربه پالاس، گربه جنگلی و گربه وحشی) و بسیار نادر و کمیاب می باشد و از مشخصات بارز این گونه علاوه بر خال های روی پوست، موهای سیاه بلند در انتهای گوش ها است.

جمعیت این گونه بر اثر کاهش طعمه و تخریب زیستگاه ها در بسیاری از عرصه های طبیعی کشور از بین رفته و یا با کاهش چشمگیری روبرو شده است.

سیاه گوش بر اساس قوانین سازمان حفاظت محیط زیست در زمره گونه های درخطر انقراض می باشد. از بین رفتن جمعیت سمداران و نابودی زیستگاه مهمترین عواملی است که سیاهگوش ها را در مخاطره قرار می دهد. همچنین در طبقه NT) IUCN) و پیوست II کنوانسیون (CITES) قرار دارد.

پراکندگی سیاه گوش در منطقه ی ارسباران از کوههای کیامکی شروع می شود و تا نواحی کوهستانی شهرهای اهر و هوراند و کلیبر ادامه می یابد. به عبارت دیگر این گونه را می توان در بیشتر مناطق رشته کوه قره داغ یافت. این گونه در کوهستان کامتال و کیامکی ومناطق حفاظت شده ی ارسباران از جمعیت قابل قبولی برخوردار است، اما متاسفانه در مناطق آزاد و خارج از نظارت سازمان در لبه انقراض قرار گرفته است.