به گزارش اهر خبر (اهر نیوز) ، محمد صبور حسین روز سه شنبه در اتاق بازرگانی تبریز خاطرنشان کرد: بیشتر واردات نفت این کشور از سنگاپور است که آن هم از سایر کشورهای تولیدکننده، خریداری و در اختیار بنگلادش قرار می‌دهد.
وی با اشاره به ظرفیت های اقتصادی بنگلادش، گفت: این کشور بعد از چین، دومین کشور تولیدکننده و صادرکننده پوشاک در دنیا محسوب می‌ شود به نحوی که صادرات انواع لباس و پارچه این کشور به جهان سالانه بیش از ۴۰ میلیارد دلار است.

رایزن بازرگانی بنگلادش پیشنهاد سرمایه‌گذاری مشترک در مناطق آزاد ایران از جمله چابهار، بندر انزلی و ارس را ارائه و اظهارامیدواری کرد دو کشور ایران و بنگلادش از ظرفیت کشورهای گروه D۸ نیز در گسترش همکاری‌های دو جانبه بهره‌مند شوند.

وی بر همکاری‌های بانکی ۲ کشور ایران و بنگلادش و گسترش همکاری در بخش کشاورزی به خصوص در زمینه ماشین‌آلات کشاورزی تاکید کرد.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تبریز نیز گفت: امیدواریم با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور، حجم تجاری ایران و بنگلادش از وضعیت موجود بهبود یابد.

رضا کامی با قدردانی از موضع‌گیری کشور بنگلادش در خصوص تحریم‌های ظالمانه آمریکا بر علیه ملت ایران، نقش رایزنان بازرگانی را در توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور مهم ارزیابی کرد و افزود: با شناخت بیشتر از ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور، بخش عمده‌ای از نیازهای وارداتی بنگلادش را می توان توسط صنایع آذربایجان شرقی تامین کرد.

وی اعلام آمادگی اتاق بازرگانی تبریز به عنوان اولین اتاق تجارت ایران برای گسترش همکاری‌های دوجانبه با بنگلادش را مطرح کرد.

سیدحسن پروینی؛ رئیس انجمن نساجی آذربایجان شرقی نیز در این نشست با اشاره به توانمندی‌های استان در زمینه نساجی و ظرفیت‌های موجود در این صنعت در کشور بنگلادش، از پیشنهاد سرمایه‌گذاری مشترک در مناطق آزاد ایران استقبال و برای گسترش همکاری‌ها اعلام آمادگی کرد.

رایزن بازرگانی بنگلادش در این نشست اعلام آمادگی سفارت بنگلادش در تهران برای صدور ویزا در کمتر از ۲۴ ساعت برای اعضای اتاق بازرگانی تبریز را مطرح کرد.

منبع: ایرنا