به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، نماینده شهرستان ورزقان در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه ذخیره و داشته‌های سرمایه معدن مس سونگون ۶۰ میلیارد دلار است گفت:باید همه مسئولین استانی و کشوری در رونق این صنعت عظیم و بهره مندی آذربایجان شرقی توجه ویژه نمایند.

اله وردی دهقانی نماینده شهرستان ورزقان در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه شرکت ملی مس ایران باید از این داشته استان در رونق اقتصادی و اشتغال در شهرستان و استان اقدام جدی نمایدبیان کرد: در تلاش هستیم با الحاق شهرستان ورزقان به منطقه آزاد ارس سرمایه گذاری بخش خصوصی را در صنعت مس در استان و شهرستان هموار سازیم.

او افزود: مس سونگون در حال حاضر ۱/۶ میلیارد تن ذخیره دارد و در شرایط فعلی فروش ۶ میلیار دلار اعتبار در استان است که باید همه در رونق این صنعت برای استفاده و سودآوری برای استان به عنوان مطالبه مردم تلاش مضاعف و قانونی نماییم.

جهانگیری معاون امور هماهنگی استاندار هم در این جلسه از شرکت ملی مس ایران تقاضاکردوگفت:طی دوماه آینده مشخصات فنی و طرح‌های توجیهی و توسعه معدن مس سونگون را با لحاظ قرار دادن حفظ محیط زیست و سرمایه گذاری جانبی به کارگروه شورای معادن استان ارائه نماید تا با راهکار‌های مناسب و چشم انداز توسعه صنعت مس در استان اقدام اساسی و پایدار صورت گیرد.

قاسمی مدیرکل محیط زیست استان نیز با تاکید براینکه این معدن در نزدیکی جنگل‌های ارسباران واقع شده و حفظ محیط ریست باید در اولویت شرکت ملی مس ایران قرار گیرد افزود: هرگونه احداث و ایجاد طرح در این منطقه باتوجه به حساسیت موضوع باید قبل از اجرای طرح مجوز‌های لازم و اصولی از سازمان محیط زیست گرفته شود و مجتمع مس سونگون باید همکاری لازم را بیش از پیش در این زمینه با اداره کل محیط زیست انجام دهد تا شاهد پیشرفت صنعت پاک ودوراز آلایندگی در منطقه باشیم.

امن الهی معاون دادگستری استان نیز حفظ محیط زیست را در اولویت رونق صنعت در استان خصوصا در بخش معدن دانست و گفت: برنامه ریزی دقیق بین دستگاه‌های ذیربط در استان در بخش معدن باید در اولویت قرار گیرد و فعالیت‌های معدنی باید قبل از اجرا و توسعه کارشناسی شود تا از هرگونه مسایل و مشکلات پیشگیری گردد.

علی بیات مدیرمجتمع مس سونگون هرگونه همکاری با حفاظت از محیط زیست را وظیفه مجتمع مس سونگون اعلام کرد وافزود: این مجتمع همیشه در کنار و همگام با حفظ محیظ زیست اقدام کرده و اجرا و احیا ء ۶۷۰ هکتار مرتع و جنگل کاری را با نظارت منابع طبیعی استان از اقدامات مهم این مجتمع در این راستا اعلام کرد.

او افزود: اولویت اصلی شرکت ملی مس ایران حفاظت از محیط زیست است و شرکت مس تلاش می‌کند با استفاده از بروز‌ترین تکنولوژی روز دنیا صنعتی بدون هیچ گونه آلایندگی داشته باشد.

خانی فرماندار ورزقان نیز در این جلسه با تاکید براینکه وجود مجتمع مس سونگون در دل جنگل‌های ارسباران در این منطقه خواستار ایجاد سایت اطفاء حریق در در منطقه هفت چشمه و چیچکلی شد.

او افزود: با توجه به صعب العبور بودن و وسعت جنگل‌ها ایجاد سایت اطفاء حریق جهت پیش گیری و کمک در زمان آتش سوزی احتمالی راضروری دانست.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان