به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، آذربایجان‌شرقی با حدود چهار هزار واحد تولیدی از جمله استان‌های آسیب دیده از کرونا است که دولت به رغم دشواری‌های مالی تاکنون ۱۹۰ میلیارد تومان تسهیلات برای بنگاه‌های اقتصادی آسیب دیده از کرونا در آن پرداخت کرده است.

پس از شیوع کرونا و تعطیلی کسب و کارها، دولت تصمیم گرفت برای حمایت از مشاغل آسیب دیده و تثبیت اشتغال، تسهیلاتی را به بنگاه‌ها پرداخت کند.

با دستور رییس‌جمهوری در ماه های اخیر دستگاه‌های مختلف همچون موسسات اعتباری مالی و وزارت تعاون بسیج شدند تا پرداخت تسهیلات به کسب و کارها تسریع شود.

براساس اعلام وزارت تعاون حدود ۶ میلیون شغل آسیب دیده از کرونا در کشور وجود دارد که یا به دستور دولت برای ملاحظات بهداشتی تعطیل شده‌اند یا فعالیت آنها در کرونا متوقف شد؛ این ۶ میلیون نفر در دو گروه دسته بندی شدند. گروه اول شامل سه میلیون و ۲۰۰هزار نفر بودند که بیمه تامین اجتماعی و کد کارگاهی داشتند و  گروه دوم شامل ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر می‌شوند که تحت پوشش هیچ بیمه ای قرار ندارند.

حال دولت برای کمک به خروج واحدهای تولیدی و اصناف آذربایجان شرقی از تاثیرات منفی کرونا، وارد گود شده و به رغم تنگدستی های مالی ناشی از تحریم، اعتباری معادل یکهزار و ۱۴۶ میلیارد تومان را برای برون رفت اقتصاد استان از وضعیت کرونایی اختصاص داده است.

کارشناسان با اشاره به غافلگیری اصناف و تولیدکنندگان آذربایجان شرقی از کرونا، همانند هر جای دیگر، می گویند که با توجه به تجربه نشدن وضعیت موجود، بدیهی است که هم افزایی سازمان های درگیر در اعطای تسهیلات برای ضرردیدگان از کرونا با مشکلاتی مواجه شود، اما متقاضیان باید با در پیش گرفتن صبر و حوصله، پرداخت تسهیلات را تسهیل کنند.

تاکید استاندار آذربایجان شرقی بر جذب ۱۰۰ درصدی تسهیلات کرونا

استاندار آذربایجان شرقی گفت: دولت برای حمایت از مشاغل آسیب دیده از کرونا تسهیلات ۱۲ درصدی در نظر گرفته است که باید تلاش کنیم تمام اعتبار تخصیص یافته به استان را جذب کنیم.

محمدرضا پورمحمدی با بیان اینکه مشکل عمده ای که از سوی تولیدکنندگان با بانکها بیان می شود مشکل دریافت تسهیلات است، خاطرنشان کرد: باید تمام بانکها و دستگاه های مسوول تلاش کنند تا واحدهای تولیدی متقاضی دریافت تسهیلات در سریعترین زمان مبلغ مورد درخواست خود را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه اکنون در شرایط سخت جنگ اقتصادی قرار داریم، گفت: در جنگ اقتصادی واحدهای تولیدی و واحدهای اداری و مالی بیشتر تحت فشار قرار خواهند گرفت.

پورمحمدی افزود: اینکه امروز در جنگ اقتصادی با وجود تمام هجمه های دشمنان خم به ابرو نمی آوریم برای آنان باورنکردنی است.

وی اظهار کرد: با وجود اینکه در اقتصاد تنگناها و مشکلاتی داریم ولی با نایابی و کمیابی منابع مواجه نیستیم و باید از منابع موجود به خوبی بهره مند شویم.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: مجموعه دولت و حاکمیت به جد مسائل و مشکلات را پیگیر هستند، گفت: دولت با ورود نقدینگی های کوچک به بازار بورس می خواهد مسائل را حل کند.

وی خاطرنشان کرد: به گفته نخبگان و صاحبان فکر  در شرایط نامتعارف و غیر عادی نباید با افکار متعارف و عادی جلو رفت در این صورت نمی توان موفق عمل کرد.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: برای توسعه نیازمند سرمایه های مادی، انسانی و اجتماعی هستیم که منشا سرمایه اجتماعی اعتماد است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان‌شرقی نیز گفت: ۵۹۵ میلیارد تومان تقاضا به بانک ها ارسال شده است که از این میزان ۱۹۰ میلیارد تومان برای ۱۰ هزار و ۹۷ کارگاه پرداخت شده است.

حسین فتحی، اعتبار اولیه ابلاغی به این منظور را ۲ هزار و ۳۵۶ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این رقم به یک هزار و ۱۴۶ میلیارد تومان کاهش یافت.

وی ادامه داد: ۱۶ درصد اعتبار ابلاغی پرداخت شده که معادل ۳۳ درصد پرونده های ارجاعی به بانک ها است.

فتحی اظهار کرد: در اجرای مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با هدف حمایت و پشتیبانی از کسب و کارهای به‌ شدت آسیب‌دیده از کرونا  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امکان ثبت‌نام کارفرمایان مشمول این حمایت را در سامانه کارا به آدرس اینترنتی https://kara.mcls.gov.ir را فراهم کرده و همچنان ثبت‌نام در این سامانه برای متقاضیان دارای شرایط در استان ادامه دارد.

پرداخت ۱۴.۳ میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا در مراغه

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراغه نیز در گفت و گویی اظهار کرد: امسال ۱۴.۳ میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا در این شهرستان پرداخت شده است.

ناصر مظهریان افزود: این تسهیلات در قالب یک هزار و ۳۲۴ فقره به واحدها و بنگاه های اقتصادی آسیب دیده از کرونا پرداخت شده است.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت، ۲ هزار و ۱۱۵ فقره تسهیلات بنگاه های آسیب دیده به بانک های عامل معرفی شده اند.

مظهریان اضافه کرد: برای این تعداد تسهیلات، ۳۴.۳ میلیارد تومان وام از طریق بانک های عامل برای متقاضیان مصوب شده است.

وی گفت: این تسهیلات در راستای حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از بیماری کرونا در ماه های اخیر مصوب شده و در اختیار آنها قرار می گیرد.

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراغه افزود: دریافت این تسهیلات با سهل ترین و کمترین میزان ضمانت و در سریع ترین زمان ممکن انجام شده و گامی در جهت کاهش پیامدهای منفی شیوع کرونا در جامعه است.

مبالغ کمتر از ۱۶ میلیون تومان نیازی به ضامن ندارد

مدیر امور هماهنگی شعب بانک آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه دریافت تسهیلات کرونایی برای مبالغ کمتر از ۱۶ میلیون تومان نیازی به ضامن و حضور متقاضی در بانک ندارد، گفت: پرداخت این نوع تسهیلات منوط به امضا دیجیتالی است.

عادل غلامی با بیان اینکه ۱۹ درصد کل سهم ابلاغی پرداخت تسهیلات کرونا متعلق به بانک ملی است، اظهار کرد: ۶ هزار و ۷۵۵ فقره تسهیلات توسط این بانک به متقاضیان پرداخت شده است.

منبع: ایرنا