به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، رئیس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ارائه تسهیلات به کشت کلزا معاف از شرط میانگین کارکرد حساب متقاضی است، گفت: در کشت کلزا تسهیلات با معرفی زمین اعطا می‌شود.

اکبر فتحی روز یکشنبه در جلسه کارگروه تولیدات گیاهی با تقدیر از زحمات مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، اظهار کرد: زحمت ها و همراهی این مرکز تحقیقاتی باعث تغییرات مثبت زیادی در مرکز و به تبع آن در سازمان شده است.

وی با بیان اینکه فرمول جدیدی که توسط این مرکز بدون نیاز به انجام مطالعات جدید و با توجه به اطلاعات قبلی در مورد خاک شناسی منطقه برای کشت دیم و کشت آبی ارائه شده، قابل تقدیر است، افزود: مدیران و تصمیم گیران باید فاصله خود با کشاورزان را کاهش دهند و در تصمیمات از اطلاعات کشاورزان استفاده کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: دولت سیاست‌های حمایتی خود را از کلزاکاران با هدف خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی دارد و در ازای کشت هر هکتار  کلزا تسهیلات مناسبی در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد.

فتحی ادامه داد: مدیران به نوعی فکر کنند خودشان کشاورز هستند، حال با توجه به زمین کشاورزی و محصولی که قرار است کشت شود تحقیق، بررسی، مدیریت و نظارت انجام شود؛ باید کود، بذر، آب و تراکتور و شرایط دیگر تامین، کمبودها و نواقص مشخص و برای زمان کشت برنامه ریزی انجام شود که در این صورت حتما به نتایج خوب خواهیم رسید

وی با بیان اینکه در بخش های مختلف نیز باید به همین منوال عمل شود، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال برای استفاده از روش آبیاری جدید، مدیریت آب و خاک و مکانیزاسیون باید تجهیزات را آماده و در زمین نصب کند و ترویج روش استفاده را به کشاورزان آموزش دهد، زیرا کشاورزان نیاز به آموزش استفاده از تجهیزات را دارند.

فتحی با تاکید بر نقش حوزه ترویج در رونق کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر حوزه ترویج نقش اساسی در بخش کشاورزی دارد و باید ریشه در جای جای بخش های دیگر داشته باشد و تکالیف مربوط به حوزه های دیگر و حتی ریاست سازمان را مشخص کند، زیرا ساختار وزارت جهاد کشاورزی ترویجی است و حوزه ترویج باید در تمامی مراحل کنار کشاورزان باشد و آموزش های لازم را بدهد.

وی با اشاره به نوعی کود تضمینی که طی مطالعات و بررسی ها معرفی شده است، افزود: کشاورزان در هنگام خرید کود می توانند از کود جایگزین که فسفات ساده است، استفاده کنند، اما اجباری به خرید از این نوع جایگزین نیست و هر تعاونی یا شرکتی که کود می فروشد، باید اطلاعات مرتبط به هر دو نوع کود را به کشاورز بدهد و خود کشاورز تصمیم به نوع انتخاب کود بکند.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه کارشناسان پهنه باید چنان شناختی به منطقه و زمین های کشاورزی خود داشته باشند که بدانند کدام کشاورز به چه کودهایی نیاز دارد و کدام زمین ها از چه کودهایی غنی است، افزود: این همان علمی کردن فرآیند تولید در کشاورزی است که کارشناسان باید به این مهم دست یابند و حوزه ترویج  نیز با برنامه ها و آموزش های خود از طریق تلویزیون و رادیو، می توانند کشاورزان را به آگاهی بیشتری برسانند و اطلاعات لازم را ابلاغ کنند.

۱۵.۲ درصد تولید ناخالص داخلی، ۲۱.۲ درصد اشتغال و ۱۲.۵ درصد صادرات غیرنفتی استان آذربایجان شرقی مربوط به بخش کشاورزی است.

سالانه ۴.۸ میلیون تن محصولات کشاورزی در استان آذربایجان شرقی تولید شده و این استان دارای رتبه اول تولید زردآلو، یونجه ، سنجد و تعداد کندو، رتبه دوم تولید عدس، سیب درختی، گردو ، آلبالو ، گوجه ، ذغال اخته و عسل، رتبه سوم گوشت قرمز و گردو، رتبه چهارم جمعیت دامی، تخم مرغ، بادام ، سیب زمینی، گل محمدی و رتبه پنجم تولید نخود و انگور و رتبه ششم تولید شیر خام در کشور است.

طبق آمار موجود در سامانه پهنه بندی روستاهای آذربایجان شرقی، تعداد ۳۰۸ هزار و ۶۷۲ بهره بردار در بخش های مختلف کشاورزی استان فعالیت می کنند که با لحاظ هم پوشانی بودن شغل های کشاورزی، شامل تعداد ۷۸ هزار بهره بردار دام سنگین، ۸۹ هزار بهره بردار دام سبک، ۱۱۹ هزار بهره بردار طیور سنتی، ۱۷۸۹ هزار بهره بردار طیور صنعتی، ۱۹۸۸۸ بهره بردار زنبورداری، ۱۰۵۵ بهره بردار پرورش آبزیان، ۲۵۴ هزار بهره بردار زراعی، ۱۵۶ هزار بهره بردار باغی و ۵۲۵ بهره بردار پرورش کرم ابریشم می باشد.

منبع: ایرنا